Minister van Binnenlandse Zaken: “Het was beter geweest als Douven (VVD) niet aan stemming over huisvesting arbeidsmigranten had deelgenomen”

13 februari 2022

In de raadsvergadering van Horst aan de Maas van 20 april 2021 stemde de fractievoorzitter van de VVD, Yvonne Douven, gewoon mee over een agendapunt met betrekking tot arbeidsmigranten. En dat terwijl zij een particulier belang heeft bij zaken betreffende arbeidsmigranten, via haar partner, die een bedrijf heeft dat arbeidsmigranten huisvest. Ondanks opmerkingen van verschillende raadsleden (lees hier het artikel over die raadsvergadering) was Douven van mening dat er geen sprake was van belangenverstrengeling. Zij zou spreken uit algemeen belang. De SP was het daar niet mee eens en diende bij achtereenvolgens de burgemeester, de gouverneur en uiteindelijk de Kroon (via de minister van Binnenlandse Zaken) een verzoek in om het raadsbesluit waar Douven bij meegestemd had te vernietigen.

Minister Hanke Bruins Slot (Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties) heeft de SP-fractie in een brief d.d. 8 februari 2022  (zie bijlage) laten weten dat het beter was geweest als Yvonne Douven (VVD) niet aan stemming over huisvesting arbeidsmigranten had deelgenomen, maar dat het om juridische redenen niet mogelijk is om op basis daarvan het raadsbesluit te vernietigen.

Het heeft behoorlijk lang geduurd alvorens de minister een besluit kon nemen. De reden daarvoor was volgens de minister dat het verzoek het nodige overleg en juridische afstemming vergde. Het raadsbesluit kan niet vernietigd worden, omdat het een zogenoemd “appellabel” besluit is, wat wil zeggen dat mensen bij de Raad van State beroep kunnen aantekenen tegen het besluit. In zulke gevallen mag de Kroon niet besluiten tot vernietiging. Overigens, zo stelt de minister, zou zij ook als er geen sprake zou zijn geweest van een “appellabel” besluit, het raadsbesluit niet vernietigd hebben. Dat oordeel baseert de minister op de inschatting dat de stem van Douven niet doorslaggevend is geweest voor het aannemen van het raadsvoorstel door de gemeenteraad.

Een en ander neemt niet weg dat de minister concludeert dat er in het geval van VVD-raadslid Douven sprake was van belangenverstrengeling. Zij ondersteunt dan ook het voornemen van de burgemeester om deze kwestie aan te grijpen om in bredere zin met de gemeenteraad over bestuurlijke integriteit te spreken.

In eerdere reacties van VVD-raadslid Yvonne Douven stelde zij steeds dat zij handelde uit 'algemeen belang' en daarmee wees ze de kritiek van de SP van de hand. In het bericht van De Limburger van woensdag 16 februari 2022 over de brief van de minister op het verzoek van de SP Horst aan de Maas reageerde Douven toch anders. Zij stelde: "De minister stelt vast dat ik in dit geval beter niet aan de stemming had kunnen deelnemen vanwege het bedrijf van mijn partner en mogelijke tegenstrijdige belangen die daarbij kunnen spelen. Hoewel ik mijn taak als volksvertegenwoordiger ook hier zeer serieus heb genomen, had ik me inderdaad beter kunnen onthouden van stemming. De gang van zaken heeft mij geleerd in de toekomst nog scherper en bewuster bij onderwerpen te wegen of ik als raadslid mijn handelen goed kan verantwoorden".