Antwoorden B&W Horst aan de Maas op vragen Werkgroep Arbeidsmigranten over uitbreiding huisvesting arbeidsmigranten door Kafra
Antwoorden B&W Horst aan de Maas op vragen Werkgroep Arbeidsmigranten over uitbreiding huisvesting arbeidsmigranten door Kafra
Op 4 augustus 2021 stelde de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten een drietal vragen aan het college van B&W van de gemeente Horst aan de Maas naar aanleiding van de uitbreiding van de huisvestingslocatie van Kafra (de huisvestingspoot van uitzendbureau Otto Work Force). Kafra is van plan de locatie uit te breiden van 416 verblijfplaatsen naar 512, terwijl de gemeente de omvang van een locatie begrensd heeft tot 400 verblijfsplaatsen. Op 6 september 2021 kreeg de werkgroep antwoord van B&W.
Kort achter elkaar hebben de SP-fractie in de gemeenteraad van Horst aan de Maas en de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten schriftelijke vragen gesteld aan B&W over de huisvesting van arbeidsmigranten in Sevenum (lees hier het artikel over de brieven van SP en werkgroep). Op 13 augustus 2021 antwoordde B&W op de vragen van de SP (lees hier het artikel over de antwoorden van B&W op de vragen van de SP) en nu heeft B&W dus ook de vragen van de werkgroep beantwoord (zie bijlage).
Op de vraag of de gemeente het maximum van 400 verblijfsplekken op één locatie wil hanteren en Kafra dus niet uit kan breiden naar 512 verblijfsplekken antwoordt B&W dat inderdaad het maximum van 400 arbeidsmigranten geldt voor nog twee nieuwe grootschalige huisvestingslocaties die vergund gaan worden. Maar Kafra heeft haar vergunning (voor 412 plaatsen) gekregen voordat dit maximum door de gemeenteraad is vastgesteld. De aanvraag van Kafra om uitbreiding moet nog beoordeeld worden, aldus het college. Het lijkt er sterk op dat het college bereid is tegemoet te komen aan de wensen van Kafra. Waarbij aangetekend kan worden dat Kafra niet voldaan heeft aan de regels die de gemeente heeft gesteld voor het voeren van overleg met omwonenden bij (nieuwe) plannen (zie de antwoorden van B&W op de vragen die de SP gesteld heeft).
Verder antwoordt het college van B&W dat er nog twee andere grootschalige huisvestingslocaties vergund gaan worden, waar in ieder geval het maximum van 400 zal gelden. Eén van die locaties die vergund zal worden betreft een initiatief van groenteverwerkingsbedrijf Hessing, dat eerder plannen had voor een huisvestingslocatie op Californië 2. Die plannen zijn door de gemeenteraad - onder druk van de SP en omwonenden - van tafel geveegd (lees hier het artikel over het besluit van de gemeenteraad). Opvallend in het antwoord van B&W over de twee locaties is de laatste zin: "Indien deze initiatieven (red: de twee die nog toe zullen worden gestaan) worden vergund is daarmee op basis van het geldend beleid het maximum van het aantal grootschalige huisvestingslocaties voor andere sectoren dan de agrarische sector bereikt". Feitelijk stelt het gemeentebestuur dat er nog wél grootschalige locaties vergund zullen worden, maar dan met de stempel "agrarische sector" erop. Een "ontsnappingsroute" voor B&W om toch alle mogelijkheden voor grootschalige huisvesting open te laten! Immers nu al staat het college van B&W huisvesting van arbeidsmigranten toe op locaties met een agrarische bestemming, terwijl de daar gehuisveste arbeidsmigranten werkzaam zijn buiten de agrarische sector. Een duidelijk voorbeeld is de locatie van Cox aan de Tienrayseweg in Horst. Daar is de huisvesting van arbeidsmigranten gerealiseerd ten behoeve van uitzendbureau SunPower, die haar arbeidsmigranten ook uitleend aan niet agrarische bedrijven!
De derde vraag van de werkgroep gaat in op de mogelijkheid dat alle drie de grootschalige locaties voor de huisvesting van arbeidsmigranten bij elkaar komen te liggen in Sevenum. Kafra heeft haar huisvestingslocatie daar al gerealiseerd, Hessing gaat haar productiebedrijf vestigen tegenover Kafra en zal bij voorkeur haar buitenlandse werknemers in de buurt willen huisvesten. Waar de derde locatie komt is nog ongewis. De Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten vraagt zich af of een concentratie van twee (of drie) locaties binnen een gebied (in Sevenum) wel gewenst is vanuit oogpunt van beheersbaarheid en leefbaarheid. Het college geeft geen rechtsreeks antwoord op deze vraag over de mogelijke massale concentratie van huisvesting van arbeidsmigranten (het gaat in totaal dan om ruim 1300 arbeidsmigranten!). Zij stelt feitelijk dat het beleid van de gemeente gericht is op het huiisvesten van arbeidsmigranten in de nabijheid van werkgelegenheidsgebieden. Zo'n werkgelegenheidsgebied is Greenport, de locatie in Sevenum. Verder stelt B&W dat in de praktijk zou zijn gebleken dat bij een grootschalige huisvesting juist wel sprake is van een goede beheerssituatie en kunnen samen met de omwonenden afspraken gemaakt worden over de leefbaarheid. Waarop die conclsuie gebaseerd is, wordt niet duidelijk. In ieder geval heeft B&W dat niet onderzocht bij de omwonenden! Maar impliciet zegt B&W hiermee dat zij het een prima idee vindt dat de door de werkgroep als ongewenst beschouwde situatie wél gerealiseerd wordt. Dat kan des te knellender worden als de gemeente Venlo eventuele initiatieven voor grootschalige huisvesting net over de grens tussen Sevenum en Venlo ook toestaat. Daarmee wordt volledig voorbij gegaan aan de zorgen van de burgers van Sevenum, waar de weerstand tegen de plannen van de gemeente groeiende is.
- Zie ook:
- Wonen
Reactie toevoegen