Antwoord GS Limburg op vragen SP over veiligheid Stationsomgeving

27 april 2019

Antwoord GS Limburg op vragen SP over veiligheid Stationsomgeving

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

Gedeputeerde Staten van de Provincie Limburg heeft antwoord gegeven (zie bijlage) op vragen van de SP-fractie in Provinciale Staten over de onveilige verkeerssituatie bij het station Horst-Sevenum (lees hier het artikel over de door de SP-fractie gestelde vragen). Kort samengevat komt het er op neer dat het College van GS van mening is dat Horst aan de Maas aan zet is om een keuze te maken uit drie mogelijkheden: een rotonde, een fietstunnel of een voetgangersbrug. Volgens GS bieden deze drie opties voldoende verkeersveiligheid, ook voor fietsers en voetgangers.

Opvallend in het antwoord van GS: het college doet geen uitspraak over de meest verkeersveilige oplossing. De tunnel is - volgens de SP - de meest verkeersveilige optie. Dat blijkt ook uit nader onderzoek van Bureau Kragten. De provincie heeft - zo blijkt uit de antwoorden aan de SP - in een ambtelijk overleg met de gemeente Horst aan de Maas wel aangegeven wat men maximaal vanuit de provincie wil bijdragen om prijsstijgingen in de bouwsector en een lagere dan verwachte rijksbijdrage op te vangen. Daarbij gaat het om een extra bijdrage tot maximaal € 2,45 miljoen voor een veilige oplossing met gelijkvloerse oversteek voor fietsers en voetgangers en tot maximaal € 3,1 miljoen voor een oplossing die voorziet in een fietstunnel. Daarmee resteert een tekort van € 1.36 miljoen. Dat vraagt volgens GS om een aanvullende gemeentelijke financiering, waarover de gemeente Horst aan de Maas nog dient te besluiten, aldus GS.

De gemeenteraad heeft signalen ontvangen dat B&W van Horst aan de Maas bereid zou zijn de portemonnee te trekken voor de helft van het bedrag dat ze tekort komt, dus zo'n 6 ton, onder de voorwaarde dat de Provincie dit ook zal doen. Naast de SP staat het CDA ook voor de veiligste oplossing, de fietstunnel! En ook andere partijen in de gemeenteraad van Horst aan de Maas lijken voor deze oplossing te kiezen. De provincie is nu dus aan zet.

Het blijft afwachten wat uiteindelijk het resultaat zal zijn van het overleg tussen de gemeente Horst aan de Maas en de provincie. De SP in Provinciale Staten en in de gemeenteraad van Horst aan de Maas zullen er alles aan doen om de bestuurders te overtuigen dat ze die bijdrage voor een veilige oplossing in de vorm van een fietstunnel verstrekken.