SP-fractie in Provinciale Staten van Limburg stelt vragen aan GS over fietstunnel Stationsstraat

9 april 2019

Foto: - / -

De fractie van de SP in Provinciale Staten van Limburg heeft schriftelijke vragen gesteld aan het College van Gedeputeerde Staten over financiering van extra kosten voor een fietstunnel onder de stationsstraat nabij de spoorwegovergang Sevenum/Horst. Het College van B&W van Horst aan de Maas wil de extra kosten van zo'n 1,4 miljoen niet investeren waar de SP in Horst aan de Maas vindt dat ze dat wel moet doen (lees hier het standpunt van de SP Horst aan de Maas).

Rondom de kruising Stationsstraat-Spoorstraat in Hegelsom is al jaren sprake van een onveilige verkeerssituatie, vooral bij het kruisen van het langzame en het snelle verkeer. Alle betrokkenen hebben de afgelopen jaren samengewerkt om te komen tot een plan dat voorziet in een tunnel voor voetgangers en fietsers komt onder de Stationsstraat door.

De gemeente Horst aan de Maas heeft samen met andere betrokken partijen (ProRail, NS en provincie) een plan ontwikkeld om dit probleem voor een deel op te lossen door vooral voor de veiligheid van het langzame verkeer de Stationsstraat te ondertunnelen. Deze partners zouden gezamenlijk de kosten dragen. Nu het op de planontwikkeling aankomt, blijkt dat de plannen duurder zijn geworden door gestegen bouwkosten en extra btw. Het ziet er nu naar uit dat deze extra kosten van ongeveer € 1,4 miljoenalleen op het bordje van de gemeente komen te liggen, omdat de andere partijen niet mee willen betalen. Daarom wordt een goedkopere oplossing overwogen die minder veilig is.

De fractie van de SP vraagt aan Gedeputeerde Staten van Limburg of GS het met de SP eens is dat de onveilige verkeerssituatie bij het station Horst-Sevenum opgelost moet worden en zo ja of GS dan bereid is om zich in te zetten voor de beste oplossing en niet voor een goedkoper alternatief dat wellicht minder veilig is. Ook vraagt de SP of GS bereid is met alle betrokken partijen om tafel te gaan zitten en ervoor te zorgen dat alle partijen gezamenlijk de meerkosten gaan dragen.