SP: "kies voor meest veilige oplossing stationsomgeving"

7 maart 2019

SP: "kies voor meest veilige oplossing stationsomgeving"

Foto: SP Horst aan de Maas / SP Horst aan de Maas

Rondom de kruising Stationsstraat-Spoorweg in Hegelsom is al jaren sprake van een onveilige verkeerssituatie, vooral bij het kruisen van het langzame en het snelle verkeer. Alle betrokkenen hebben de afgelopen jaren samengewerkt om te komen tot een plan waarbij er een tunnel voor voetgangers en fietsers komt onder de Stationsstraat.

Dit plan blijkt nu 1.4 miljoen duurder te zijn dan aanvankelijk berekend. B&W denkt na over alternatieve – maar minder veilige – oplossingen. In de raadsvergadering van 26 februari 2019. heeft wethouder Beurskens (Essentie) op vragen van de SP-fractie aangegeven dat hij nog een keer in gesprek wil met de provincie met de vraag of deze aan het tekort mee wil betalen. Aanvankelijk stond de SP op het standpunt dat de gemeente meteen haar verantwoordelijkheid zou moeten nemen en het extra bedrag op tafel zou moeten leggen. Maar na de discussie in de raad heeft de fractie besloten de wethouder nog enkele weken de tijd te geven. Want als je in een paar weken 1.4 miljoen euro kunt verdienen of besparen moet je dat niet nalaten.

Maar daarna moet er duidelijkheid zijn, wat de SP betreft. Krijgt de gemeente voldoende geld dan wordt de fietstunnel bij de spoorwegovergang in Hegelsom alsnog aangelegd. Krijgt de gemeente onvoldoende geld dan moet de gemeente tóch kiezen voor de meest veilige oplossing: de fietstunnel! Dus rechtsom of linksom, de fietstunnel moet er komen, als het aan de SP-fractie ligt.

"Heeft de gemeente daar wel geld voor?" Volgens SP-raadslid Lenssen wel. "Over enkele weken bespreken we de plannen waar het huidige College de komende periode geld aan uit wil geven. De SP gaat eerst voor de uitvoering van die zaken waar nut en vooral noodzaak van zijn aangetoond. Bovenaan staat daarbij de veiligheid van alle verkeersdeelnemers in deze omgeving. Dat heeft alles te maken met de goede keuze maken. Dus als de SP moet kiezen uit de meest verkeersveilige oplossing of een investering in Kasteel ter Horst, dan is het duidelijk welke investering wij kiezen. De SP kiest voor de mensen!"