Falen gemeenten bij opvang na huiselijk geweld?

2 juli 2017

Falen gemeenten bij opvang na huiselijk geweld?

Foto: - / -

Sinds 1 januari 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor jeugdzorg. Onderdeel van de jeugdzorg is het Meldpunt “Veilig Thuis”. Meldingen voor huiselijk geweld dienen daar binnen te komen. Aanvankelijk werd dat Meldpunt geregeld door de Mutsaersstichting in samenwerking met Bureau Jeugdzorg. De Mutsaersstichting was en is al jaren expert op het gebied van huiselijk geweld

Al vrij snel – in juli 2015 - moest de Mutsaersstichting zich uit “Veilig Thuis” terugtrekken van de gemeenten in Noord- en Midden Limburg. Vanaf dat moment is de Mutsaersstichting niet meer betrokken bij gevallen van huiselijk geweld. Wel nog bij crisissituaties.

De SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas heeft destijds al vragen gesteld aan het college van B&W over de gevolgen van het stoppen van de samenwerking met de Mutsaersstichting. De reactie van B&W: de zorg zou niet lijden onder de nieuwe aanpak.

De praktijk wees anders uit. Onlangs besloot de Mutsaersstichting te stoppen met haar hulpaanbod. De samenwerking tussen alle betrokken partijen in de aanpak verloopt slecht en het aantal tijdelijke huisverboden - dat voorafgaat aan de crisishulp – is drastisch verminderd. Bureau Jeugdzorg had niet de expertise of juiste systemen in huis, protocollen werden onvoldoende nageleefd en kritische inspectierapporten volgden. De samenwerking met Jeugdzorg verloopt stroperig door te veel overleg, te veel partners en gemeenten die allemaal zo hun eigen eisen hebben.

Nogal wat punten waar de SP zich ernstig zorgen over maakt. Zeker als met het wegvallen van de Mutsaersstichting gezinnen en kinderen zonder crisishulp komen te zitten. Het is onduidelijk welke consequenties dit kan hebben. Reden voor de SP om opnieuw vragen te stellen aan het college van B&W.