Minister prikt verkiezingsstunt CDA door

6 december 2009

Minister prikt verkiezingsstunt CDA door

Vlak voor de verkiezingen voor de nieuwe gemeenteraad van Horst aan de Maas stelde de CDA-kamerleden Raymond Knops en Ger Koopmans vragen aan de minister naar aanleiding van berichten van het College van B&W dat Staatsbosbeheer moeilijk deed, waardoor het fietspad van Broekhuizen naar Horst maar niet aangelegd kon worden. Volgens minister Verburg – zo blijkt nu na de verkiezingen - is de gemeente Horst aan de Maas verantwoordelijk voor de vertraagde aanleg van het fietspad tussen Broekhuizen en Horst.

Anderhalf jaar geleden schoven CDA en PvdA de aanleg van een vrijliggend fietspad tussen Horst en Broekhuizen op de lange baan. Het fietspad zou in delen worden aangelegd. De afgelopen maand bleek dat ook de gedeeltelijke aanleg vertraging op zou lopen. Dit omdat – volgens het College van B&W - Staatsbosbeheer, de eigenaar van de aan te kopen grond, volledige compensatie van de grond eiste.

Het Meterikse CDA-Kamerlid Raymond Knops stelde – samen met kompaan Koopmans uit Arcen - daarop vlak voor de verkiezingen Kamervragen aan minister Verburg. “Duidelijk een verkiezingsstunt.” Aldus SP-raadslid Spreeuwenberg. Uit het antwoord van de minister blijkt nu dat Staatsbosbeheer bereid is om de gronden te verkopen, maar dat de gemeente niet duidelijk is geweest over de gronden.

“Door het plan voor een vrijliggend fietspad op de lange baan te schuiven, is de snelle aanleg van een veilige fietsverbinding tussen Broekhuizen en Horst in het gedrang gekomen. Dit is niet de schuld van Staatsbosbeheer, maar van CDA en PvdA.” Aldus Frank Spreeuwenberg. In de Echo van Horst van 18 december liet Raymond Knops (CDA) weten verbolgen te zijn over de reactie van de SP: "Belachelijk, ik was vóór de berichtgeving in de media niet op de hoogte van de problemen die er waren met Staatsbosbeheer". Spreeuwenberg: "De schuld van het niet realiseren van een fietspad bij een ander leggen, bet voor de verkizingen, terwijl je zelf aan het roer zit, blijftin mijn ogen een verkiezingsstunt...".

Lees hier de eerdere berichtgeving op deze site over het fietspad. De antwoorden van minister Verburg aan de Tweede Kamer kunt u hier lezen en hier kunt u het artikel in Dagblad de Limburger downloaden over de wijzigingen van het plan, waardoor toch een deel van het fietspad kan worden aangelegd.