Wethouder Joosten (CDA) erkent "puinhoop" bij gemeente

2 november 2023

Wethouder Joosten (CDA) erkent "puinhoop" bij gemeente

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

"Het lijkt een puinhoop", zo liet Paul Geurts (zie foto), voorzitter van de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten, op 31 oktober 2023 weten aan de gemeenteraad van Horst aan de Maas. Hij sprak de raad toe naar aanleiding van de manier waarop het College van B&W omgaat met de verlening van een vergunning voor de huisvesting van arbeidsmigranten aan de St. Jorisweg in Hegelsom. De werkgroep schreef B&W en de gemeenteraad daarover op 16 oktober een uitgebreide brief. Wethouder Joosten (CDA)  in zijn reactie op de toespraak van Geurts: "De constateringen van de werkgroep zijn terecht, er zijn fouten gemaakt".

Geurts meldde de gemeenteraad dat er sprake was van chaos rondom het proces van vergunningverlening: "Het archief is niet op orde, de dossiervorming laat te wensen over en er is een tekort aan medewerkers". Een verzoek om relevante stukken omtrent de vergunningverlening openbaar te maken - ingediend in maart van dit jaar - is nog steeds niet gehonoreerd. De Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten diende daarover een klacht in en onlangs werd het college van B&W daarover officieel in gebreke gesteld, omdat ze nog steeds geen besluit had genomen of het verzoek wel of niet gehonoreerd zou worden. Daarop werd door B&W niet gereageerd. De termijn is nu verstreken. Voor de voorzitter van de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten geldt slechts één conclusie: "Dat betekent weer een gang naar de rechter en waarschijnlijk een aan de gemeente opgelegde dwangsom. In onze ogen feitelijk het bewijs dat het college de zaak - op kosten van de belastingbetaler - opzettelijk zit te traineren. Dat valt te kwalificeren als onbehoorlijk bestuur!" Joosten haaste zich te bezweren dat er "natuurlijk geen sprake is van traineren, wel zijn er excuses op zijn plaats". Hij stelde dat de interne procedures te bewerkelijk zijn en dat er meer ambtelijke capaciteit nodig is. "Daar zijn we mee bezig", aldus de verantwoordelijk wethouder. "We zijn een lerende organisatie...."

Ondertussen - zo meldde Geurts de gemeenteraad - heeft de werkgroep óók nog geen reactie gekregen op de door de werkgroep ingediende zienswijze op het ontwerpbesluit vergunningverlening van het college van B&W. Daar zit de werkgroep nu al bijna driekwart jaar op te wachten! Zonder uitzicht op die reactie. Vanuit de gemeenteraad riep dat vragen op. De VVD-fractie constateerde dat ze dit soort klachten vaker horen en vroeg zich af of bij dit soort zaken wel coördinatie plaatsvond. De fractie Perspectief vroeg of het niet beter zou zijn om transparant te zijn als gemeentebestuur, in plaats van Woo-verzoeken te krijgen. Joosten: "We gaan de opmerkingen van de werkgroep en van de raad meenemen in de aanpassing van de processen, waarmee we bezig zijn. Er moet een betere controle komen op deze processen. We werken aan verbeteringen".

Ondertussen is een brief gestuurd naar de rechter met het verzoek om uitspraak te doen over het uitblijven van een besluit van het College van B&W op het Woo-verzoek en het niet (volledig) ter beschikking stellen van de gevraagde informatie.

De volledige toespraak van Paul Geurts is te lezen in de bijlage en de reactie van wethouder Joosten kun je hier bekijken en beluisteren.