h

SP in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland: Verbetering Maaslijn start in 2023!

26 februari 2023

SP in Limburg, Noord-Brabant en Gelderland: Verbetering Maaslijn start in 2023!

Foto: SP / SP

Op zaterdag 25 februari 2023 voerde de SP actie om op de kortst mogelijke termijn de schop de grond in te krijgen ter verbetering van de Maaslijn, de spoorverbinding tussen Roermond en Nijmegen. Door - met een knipoog - aan te tonen dat de Maaslijn toch echt in Randstedelijk gebied ligt, zal dat er toe leiden dat – desnoods met een spoedwet – er geld komt voor de zo noodzakelijke verbetering van deze drukke spoorroute.

De Maaslijn ligt tussen Roermond en Nijmegen en doorkruist daarmee de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. De drie provinciale SP-fracties hebben de handen ineen geslagen om samen de Maaslijn vlot te trekken. Daarvoor hebben ze Tweede Kamerlid Mahir Alkaya (woordvoerder mobiliteit) uitgenodigd. Samen met hem is het gehele traject van de Maaslijn afgereist, waarbij het Kamerlid op een drietal stations de SP-lijstrekkers van die provincie heeft ontmoet en samen onomstotelijk bewijs verzameld dat de Maaslijn wel degelijk in de Randstad ligt. Want, zoals iedereen weet, als het om de Randstad gaat kunnen zaken wél snel geregeld worden. Daarom verving de SP alvast de stationsnaamborden.

Foto: SP / SP
De actie startte op station Rotterdam-Outlet, stad aan de Maas en in de Limburgse volksmond ook wel Roermond genoemd. Hier werd door Kamerlid Mahir Alkaya het eerste fotografische bewijs vastgelegd.

Foto: SP / SP
Vervolgens reed de trein door naar Den Haag-Plein (ook bekend als Boxmeer). Deze fraaie stad wordt omgeven door schitterende Maasheggen, waarnaar de regio Haaglanden is vernoemd.

De treinreis eindigde tenslotte bij de studentenstadhalte bij uitstek, station Amsterdam-University (door velen ook wel Nijmegen Centraal genoemd).

Met het verkregen bewijs – dat aan de Maaslijn drie van de grootste Nederlandse steden liggen – zal het voor het Kamerlid een peulenschil zijn om spoorverdubbeling en elektrificatie van de Maaslijn op korte termijn af te dwingen.

SP-lijsttrekkers Jorge Wolters Gregório (Limburg), Nico Heijmans (Noord-Brabant) en Eric van Kaathoven (Gelderland) zijn duidelijk: “We voeren al jaren actie om die Maaslijn verdubbeld en geëlektrificeerd te krijgen en de provincies zijn bereid een steentje bij te dragen. Maar vanuit Den Haag hebben ze blijkbaar gewoon geen oog voor de problemen in deze provincies. Het is tijd dat dit spoortraject weer rijksinfrastructuur wordt, de vaak propvolle stoptrein wat ruimer en vlotter kan en we binnenkort dan ook een intercity van Maastricht/Heerlen naar Nijmegen (en verder) kunnen nemen!”

De actie maakt onderdeel uit van een petitie die de SP begin deze maand startte, om reizigers te informeren en steun op te halen voor de noodzakelijke aanpassingen op de Maaslijn. De actie is te ondersteunen via: limburg.sp.nl/maaslijn

Achtergrondinformatie:
Noodzakelijke verbeteringen op de Maaslijn, zoals elektrificatie en spoorverdubbeling, zijn na een gestrande aanbesteding opnieuw op de lange baan geschoven. Dit tot frustratie van provincies, gemeenten en vooral reizigers. Staatssecretaris Vivianne Heijnen stelt dat de Maaslijn “haar aandacht” heeft, maar daar merken we weinig van. Een beter OV is speerpunt voor de SP. Met de actie zaterdag 25 februari 2023 bracht de SP de misère op de Maaslijn onder de aandacht en wilde ze de toegezegde maar uitblijvende verbeteringen politiek afdwingen.

Onlangs zeiden en schreven enkele publicisten nog dat als deze Maaslijn in de Randstand gelegen had, die allang opgewaardeerd zou zijn. Zo’n conclusie doet pijn maar kunnen we ook niet negeren. In die boodschap zit een kern van waarheid en dat vergroten we uit met onze actie. Op de perrons hebben de lijsttrekkers samen met Kamerlid Mahir Alkaya daarom het stationsbord vervangen door een fictieve stadsnaam in de Randstad. Want: ‘als het in de randstad had gelegen, dan had het nooit zo lang geduurd’.

U bent hier