h

Actie SP op Maaslijn

5 februari 2023

Actie SP op Maaslijn

Foto: SP / SP

De Maaslijn moet eindelijk verbeterd worden. De treinen zijn te vol, er zijn te weinig zitplaatsen, de route duurt te lang en de overstap-mogelijkheden zijn matig. Al jaren staat het op de planning om dit traject tussen Roermond en Nijmegen te verbeteren, door middel van elektrificatie en spoorverdubbeling, maar steeds wordt het project weer op de lange baan geschoven. Reden voor de SP om in actie te komen voor een betere Maaslijn, voordat het echt ontspoort. Op vrijdag 3 februari 2023 om 16.00 uur werd de actie gestart. Vanaf Roermond tot in Nijmegen stapten SP-ers uit de Limburgse, Brabantse en Gelderse SP-afdelingen op de Maaslijn om de pasagiers te vragen naar hun ervaringen met het vervoer op de Maaslijn en om de peititie te ondertekenen.

Jorge Wolters Gregório - namens de SP lijsttrekker voor de verkiezingen voor de Provinciale Staten van Limburg op 15 maart 2023: “Verbetering van het openbaar vervoer is voor de SP een speerpunt. Daarom komen we opnieuw in actie rondom de drukke Maaslijn. Dubbelspoor en elektrificeren (bovenleidingen) maken het mogelijk om meer en langere treinen op het traject te laten rijden. Daarnaast kan er een volwaardige intercityverbinding komen met betere aansluitingen in alle richtingen.”

Aan het lijntje
“Deze actie is belangrijk voor Limburg, Noord-Brabant en Gelderland. Juist daarom is het verschrikkelijk dat er zowel in de provinciehuizen als in Den Haag maar geen vaart wordt gemaakt. Kennelijk is daar het belang van deze spoorverbinding minder urgent. Je kunt de vele reizigers (vooral forensen en studenten) die gebruik maken van deze spoorlijn niet langer aan het lijntje houden. Er moet nu iets gebeuren,” aldus Jorge Wolters Gregório.

Lange baan
Als de spoorlijn in de Randstad had gelegen was deze al lang opgewaardeerd, concludeerden zowel weekblad Elsevier als Dagblad De Limburger onlangs. Jorge Wolters Gregório: “We horen al jaren dat de Maaslijn volledig en volwaardig onderdeel moet zijn van het hoofdrailnetwerk. De Maaslijn ‘heeft de aandacht’ van CDA-staatssecretaris Heijnen, maar daar merken we weinig van. Het project wordt wederom miljoenen duurder en dreigt op de lange baan geschoven te worden, terwijl er wel miljoenen voor uitbreiding van de Noord/Zuidlijn in Amsterdam beschikbaar zijn. De reizigers van de Maaslijn moeten opnieuw nog langer wachten op noodzakelijke verbeteringen. Net als de opiniemakers zegt de SP: Het Rijk moet betalen, wij horen immers ook bij Nederland.”

Petitie
Op vrijdag 3 februari 2023 start de SP-actie op diverse stations aan de Maaslijn en in de treinen. De partij roept reizigers op een petitie te tekenen. De komende tijd wordt de actie uitgebreid met diverse (ludieke) acties. Teken hier de petitie.

Bekijk het archief:

U bent hier