SP tegen voorstel verhoging fractievergoedingen

29 mei 2022

SP tegen voorstel verhoging fractievergoedingen

Op de raadsagenda van dinsdag 7 juni 2022 prijkt het voorstel om de fractievergoeding per raadslid te verhogen van 50 euro naar 200 euro per fractielid. Een verhoging van 300 procent. Ook wordt voorgesteld de vergoeding aan de fracties te verhogen van 300 naar 1500 euro. De SP Horst aan de Maas doet in een brief aan de gemeenteraad (zie bijlage) een beroep op de gemeenteraadsfracties om het voorstel voor deze verhogingen af te wijzen.

“Als SP hebben we er in de gemeenteraad altijd voor gepleit dat gemeenschapsgeld behoedzaam wordt uitgegeven en dat, in het geval van vergoedingen voor raadsleden en/of fracties, terughoudendheid betracht moet worden”, stelt de SP. “Als er wordt ingestemd met dit voorstel, dan zou de vergoeding aan de fracties met 400 procent verhoogd worden. En dat terwijl gebleken is dat in ieder geval van één post, het opleidingsbudget, nauwelijks gebruik wordt gemaakt door de fracties. Overigens krijgen de fracties en fractieleden naast deze financiële vergoeding ook nog materiële
vergoedingen.”

De SP hoopte dat dit voorstel afgewezen zou worden. “Het gaat om gemeenschapsgeld. Wat de SP betreft dienen fracties zelf de kosten voor ondersteuning te dragen. Indien de raad toch zou instemmen met het voorstel, dan lijkt het ons zaak dat de komende jaren door elke fractie in ieder geval schriftelijk en openbaar verantwoording afgelegd wordt over de besteding van de vergoedingen. Elk bedrag dat in enig jaar niet gebruikt is, dient wat ons betreft teruggestort te worden in de gemeentepot in plaats van door te schuiiven naar een volgend jaar, zoals in het voorstel is opgenomen. En indien in de praktijk die vergoedingen niet nodig blijken, dan zou door de raad alsnog besloten moeten worden de vastgestelde vergoedingen drastisch te verlagen". Er is een lijst van uitgaves waar de fractievergoedingen aan uitgegeven mogen worden. Aanvankelijk was deze erg uitgebreide lijst niet openbaar, maar hij is uiteindelijk toch te downloaden (zie bijlage).

In de gemeenteraad stelde de fractie van Perspectief aanvankelijk de oproep van de SP niet op te volgen, omdat de aanpassing van de regeling vrijwel budgetneutraal zou plaatsvinden en de meerkosten worden betaald door overheveling van andere posten naar de post fractievergoedingen. In een eerdere reactie van de fractievoorzitter van Perspectief aan de SP stelde deze: "Het feit dat veel partijen nauwelijks tot geen gebruik maken van een van de regelingen doet daar niets aan af". "Een wat vreemde redenering", aldus Paul Geurts (voorzitter SP Horst aan de Maas). "Als je ergens geld voor beschikbaar wilt stellen, moet daar toch een zekere noodzaak voor zijn, kennelijk is die er niet echt", stelt Geurts als reactie. Dat die noodzaak er niet is, betoogde ook de woordvoerder van D66/Groen Links, die het voorstel afwees. D66/Groen Links vindt de verhoging zelfs ongepast en sluit zich daarmee aan bij de stelling van de SP.

Wat Perspectief betreft mogen de gelden alleen worden gebruikt voor de versterking van de rol van fracties en raadsleden als kadersteller, controleur en volksvertegenwoordiger. Daar vallen wat Perspectief betreft onder: abonnementen op vakbladen, contributies van vakvereniging, scholing en juridische ondersteuning bij bepaalde onderwerpen. Daar vallen wat Perspectief betreft niet onder de aanschaf van een perforator, lunches, nieuwjaarsvieringen en andere vergelijkbare zaken. Het onderbrengen van met name posten als scholing en ondersteuning heeft volgens Perspectief grote voordelen. Voorheen bepaalde de griffier en/of het Presidium of uitgaves boven een bepaald maximum wel of niet gedaan mochten worden, hetgeen vrijwel altijd werd tegengehouden, vooral bij controversiële onderwerpen. "Wij hebben de afgelopen jaren daar wel meer gebruik van willen maken, maar dat werd steeds geblokkeerd", stelt Perspectiefvoorman Lenssen. Paul Geurts: "Daar hebben ze zich in de vorige raadsperiode nooit over uitgelaten in de gemeenteraad, terwijl daar toch wel aanleiding voor zou moeten zijn"

Uiteindelijk stemden de andere partijen niet in met de aangepaste lijst, die Perspectief voorstelde en dat leidde er toe dat Perspectief samen met D66/Groen Links tegen het raadsvoorstel stemden. CDA, PvdA, Essentie, VVD en BVNL waren het wel eens met het raadsvoorstel om de vergoedingen te verhogen. Sterker nog: zij verbaasden er zich over dat hier nog discussie over werd gevoerd. Het voorstel was - aldus deze fractie -  immers toch al beklonken in het "presidium" (vergadering van fractievoorzitters als voorbereiding op de raadsvergadering). Uiteindelijk reslutaat: de fractievergoedingen worden verhoogd.