“Gezondduurprijs” in 2022 toegekend aan Stichting Groengroep Sevenum

1 mei 2022

“Gezondduurprijs” in 2022 toegekend aan Stichting Groengroep Sevenum

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

Zondag 1 mei 2022 om 11 uur heeft de SP Horst aan de Maas de zogeheten ‘Gezondduurprijs’ uitgereikt. De prijs is een blijk van waardering uitgereikt op de Dag van de Arbeid aan een persoon, vereniging, instelling of bedrijf met de permanente blik op en inzet voor gezondheid en duurzaamheid. Dit jaar gaat de prijs naar de Stichting Groengroep Sevenum.

Het bestuur van de SP Horst aan de Maas heeft met de Stichting Groengroep een waardige opvolger gevonden van de winnaar van vorig jaar, vereniging Behoud de Parel. Namens het SP-bestuur reikte Michael Van Rengs zondag 1 mei de prijs uit en lichtte hij toe waarom de Stichting Groengroep Sevenum de prijs verdient (lees diens toespraak in de bijlage) en vervolgens overhandigde hij aan de stichting de cheque ter waarde van 100 euro.

De stichting staat volgens de SP al sinds jaar en dag paraat voor zowel de gezondheid als de duurzaamheid van de leefomgeving van eerst vooral Sevenum, maar gaandeweg ook voor heel Horst aan de Maas. De bijdrage van de Groengroep aan de gezondheid van de burgers en de duurzaamheid van de leefomgeving is het toevoegen van zaken aan de omgeving, die die omgeving gezonder en duurzamer maakt. De hoofddoelstelling van de Groengroep  is een bijdrage te leveren aan een goed en duurzaam milieu. Een nevendoelstelling is natuur en landschap onder de aandacht te brengen middels publicaties en de uitvoering van projecten, die vaak als voorbeeld dienen voor anderen. Daarbij werkt ze met betrekking tot natuur-, landschap- en milieubeleid samen met de overheid en met maatschappelijke groeperingen, agrariërs en burgers. De Groengroep brengt groen aan in Sevenum door bijvoorbeeld bomen, natuurlijke beplanting en kikkerpoelen aan te leggen in weilanden en stukjes grond.

Na de uitreiking van de prijs maakte de Groengroep bekend dat het geld van de Gezondduurprijs gebruikt zal worden voor een bankje dat geplaatst zal worden op een mooie plek aan de knooppuntenroute. Het bankje wordt opgedragen aan Wiel van der Linden, de oprichter van de Groengroep Sevenum in 1995 en oud-voorzitter die onlangs afscheid heeft genomen van de stichting.

Het feit dat de Stichting Groengroep Sevenum nu al meer dan vijfentwintig jaar aan de weg timmert dwingt bewondering en respect af. Ondanks haar totaal andere insteek is de Groengroep toch een logische opvolger van de eerste prijswinnaar, Behoud de Parel.