Succesvol onderzoek in buurten Horst

3 april 2022

Succesvol onderzoek in buurten Horst

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

Op vrijdag 1 april plaatste de SP Horst aan de Maas borden in Horst aan de Maas met de oproep mee te strijden met de SP door lid te worden. En op zaterdag 2 april 2022 startte de SP haar onderzoek naar wat er zoal speelt in de buurten en dorpen van Horst aan de Maas. Gestart werd met een aantal straten in de Norbertuswijk en daarna kwam de Nieuwstraat/Albert Schweitzerstraat aan de beurt. De volgende weken staan andere buurten op de agenda.

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas
Met het plaatsen van de billboards met de oproep om lid te worden van de SP startte de SP Horst aan de Maas de ledenwerfcampagne die de hele maand april gevoerd wordt (lees hier de aankondiging van de campagne).

Naast het plaatsen van de billboards gaat de lokale SP in april haar speciale afdelingskrant (zie bijlage) verspreiden in de zestien dorpen van de gemeente Horst aan de Maas.

Het belangrijkste onderdeel van de campagne is het bezoek aan de buurten en dorpen in Horst aan de Maas. Bij het bezoek aan een aantal straten in de Norbertuswijk bleken meerdere zaken te spelen. Dat liep uiteen van verpaupering van de buurt tot het verlies van saamhorigheid als gevolg van onder andere de komst van veel arbeidsmigranten en het plaatsen van verschillende kwetsbare mensen (asielzoekers en psychiatrische patiënten) in huizen in de buurt. Maar ook angst voor een groep jongeren (ook van elders uit Horst aan de Maas) die amok maken en het tekort aan woningen passeerden de revue. Tegelijkertijd gaven een aantal mensen aan dat het buurtcomité (Huis van de Wijk) zich inspande om de zaken op te pakken.
In de Nieuwstraat kwam het tekort aan parkeerplaatsen en de daarmee samenhangende parkeeroverlast, als gevolg van het plaatsen van een laadpaal zonder overleg met de buurt, aan de orde. Een probleem dat de SP samen met de buurt al eerder heeft opgepakt (lees hier een artikel over de actie van de buurt). Ook geluidsoverlast en overlast als gevolg van houtstook werd door een aantal bewoners naar voren gebracht.

Alles bij elkaar bleken de gevoerde gesprekken met de bewoners waardevol en bieden de onderwerpen mogelijkheden voor de partij om de komende tijd aan de slag te gaan om samen met bewoners het wonen in de buurt te verbeteren.