SP steunt bewoners Marijkestraat

28 februari 2022

SP steunt bewoners Marijkestraat

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

In de Prinses Marijkestraat in Horst staan 30 woningen, verdeeld over twee flatgebouwen, in de vorm van maisonettes. In de Norbertuswijk, waar de woningen aan de Marijkestraat deel van uitmaken, zijn inmiddels praktisch alle woningen van Wonen Limburg verduurzaamd. Er is driedubbel glas geplaatst en daken, muren en vloeren zijn geisoleerd. Behalve in de maisonettes aan de Marijkestraat....en dat roept vragen op.

De bewoners informeerden bij Wonen Limburg, die op haar beurt verwees naar de gemeente in verband met plannen die er lagen voor de wijk. Uiteindelijk schreven de bewoners een brief aan het college die ze per mail verzonden op 19 november vorig jaar.

Omdat zij na ruim twee maanden nog geen enkel antwoord hadden gekregen, heeft de SP samen met de bewoners opheldering gevraagd aan de verantwoordelijk wethouder. De beantwoording liet vier weken (!) op zich wachten en inhoudelijk zijn de bewoners er niets mee opgeschoten. De gemeente wijst net zo hard terug naar Wonen Limburg. Geen uitnodiging tot gesprek, geen inhoudelijke informatie en geen enkele vorm van begrip.

Ondertussen wonen veel bewoners in tochtige huizen, kruipen in sommige woningen de schimmels omhoog en bevriezen waterleidingen. Het lijkt ons gemeentebestuur niets uit te maken. Zij gaan rustig door met plannen maken, maar niet samen met de bewoners van de Marijkestraat, die blijven achter in kou en onzekerheid over de hoogte van de energierekening.

Voor de SP is dat onbestaanbaar. Samen met bewoners komt de SP in actie. Voor een aangenaam woon- en leefklimaat, niet alleen een huis om in te wonen, maar voor een warm thuis. Gewoon, omdat ook de bewoners van de Marijkestraat daar, net als alle andere huurders recht op hebben!