Koerswijziging gemeente Horst aan de Maas na vier jaar actie voeren

11 februari 2022

Koerswijziging gemeente Horst aan de Maas na vier jaar actie voeren

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

Vier jaar geleden, kort na de verkiezingen in maart 2018, publiceerde de SP in de Hallo een artikel waarin gewaarschuwd werd voor de vele
plannen voor grootschalige huisvesting van arbeidsmigranten in Horst aan de Maas (lees hier dat artikel). In de jaren daarna voerde B&W een
beleid waarmee de rode loper werd uitgelegd voor de werkgevers (m.n. in de logistiek en de agrarische sector) die massaal arbeidsmigranten aantrokken en voor huisvesters die veel geld wilden verdienen aan de huisvesting van arbeidsmigranten. En zo'n jaar geleden werd op basis van onderzoek door de provincie Limburg voorspeld dat het aantal arbeidsmigranten in Horst aan de Maas op middellange termijn zou uitgroeien tot 25% van de bevolking van Horst aan de Maas.

De ontwikkelingen leidden er toe dat de SP de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten oprichtte. De SP mobiliseerde en ondersteunde de buurten om zich teweer te stellen tegen plannen voor huisvesting van arbeidsmigranten in hun buurt.

Nu, na vier jaar, lijkt het tij te keren en neemt "de politiek" - in dit geval het college van B&W - steeds meer zaken over die in die vier jaar bepleit zijn door de SP en de werkgroep. Meer invloed van de buurt op huisvestingsplannen via een verplicht omgevingsgesprek, huisvesting van arbeidsmigranten onder regie van de gemeente, meer aandacht voor het aanleren van de Nederlandse Taal op kosten van de werkgever en onder werktijd, betere handhaving en zeker niet onbelangrijk het beperken van de instroom van arbeidsmigranten. Via de "Richtlijnen omgevingsgesprek Horst aan de Maas" - mede tot stand gekomen in overleg met de Werkgroep - krijgen buurten meer mogelijkheden om mee te bepalen wat er in hun buurt gebeurt (lees hier het artikel over die "richtlijnen"). In America leidde dat tot een aangepaste locatie voor de huisvesting van arbeidsmigranten. In Sevenum gingen plannen aan de Zeesweg en uitbreiding van Kafra (waar Otto Workforce haar arbeidsmigranten huisvest) niet door. In Californië 2 werd het bestemmingsplan - waarin onder andere ook de huisvesting van 300 arbeidsmigranten geregeld was - aangepast na overleg met de buurt. Alleen de vele plannen aan de Horsterweg in Grubbenvorst en Venlo lijkt het college nog steeds door te willen duwen.

Een idee van huisvesting van arbeidsmigranten onder regie van de gemeente (lees hier het artikel over dat idee) in plaats van onder regie van uitzendbureaus, investeerders en huisjesmelkers - gepromoot door de SP en de werkgroep - heeft B&W nu ook overgenomen. De komende jaren zal dat verder uitgewerkt worden, zo stelt het college.

Tot slot heeft B&W een raadsinformatiebrief opgesteld (zie bijlage), waarin ze een koerswijziging aankondigt met betrekking tot het beleid. Ook in deze koerswijziging wordt tegemoet gekomen aan de standpunten van de SP en de werkgroep in de afgelopen jaren. Daarbij gaat het met name om de volgende punten:

• taallessen onder werktijd, betaald door de werkgever;
  • goede registratie van de verblijfplaats van arbeidsmigranten;
  • afstemming met betrekking tot het realiseren van huisvestingslokaties op regionaal niveau;
  • het overnemen van de aanbevelingen van het Aanjaagteam Arbeidsmigranten, onder leiding van Emile Roemer (oud SP-Kamerlid en huidig Commissaris van de Koning van Limburg) ter voorkoming van uitbuiting van arbeidsmigranten.

Natuurlijk gaat het hier om voornemens van het huidige college van B&W en staan er weer verkiezingen voor de deur. Er kan ná die verkiezingen een nieuw college gevormd worden dat heel anders van samenstelling is dan het huidige college en dat dat nieuwe college de voornemens terugdraait. "Alle reden om alert te blijven", aldus Paul Geurts, voorzitter van de Werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten.