Gaat wethouder Tegels de problemen in de woningmarkt oplossen?

10 februari 2022

Gaat wethouder Tegels de problemen in de woningmarkt oplossen?

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

Op zoek naar een sociale huur -, een koop -, of een particuliere huurwoning? De huizenmarkt zit muurvast. Voor een sociale huurwoning sta je zomaar zeven á acht jaar op de wachtlijst, voor een koopwoning betaal je meestal de hoofdprijs om te kunnen overbieden en in de markthuur is nauwelijks iets te krijgen. Ouderen die willen verhuizen zitten vast in hun veel te grote huis, gezinnen wonen in te kleine woningen en jongeren blijven noodgedwongen langer thuis wonen, of blijven in hun studentenkamer wonen in de stad waar ze gestudeerd hebben.

Nu gaan er in de komende periode duizend woningen bijgebouwd worden in Horst aan de Maas. Dat is prima. Wat ook heel goed is, is dat de gemeenteraad de wethouder opgedragen heeft om een verdeling aan te houden van 30% sociale huurwoningen, 30 procent markthuurwoningen en 40% koopwoningen. Aanvankelijk wilde B&W slechts 20% sociale huurwoningen bouwen en van de andere categorieën elk 40%. De SP wees erop dat de gemeente Horst aan de Maas - vergeleken met de rest van Nederland - sterk achterliep met het aantal sociale huurwoningen en stelde voor de verhouding aan te passen ten voordele van de sociale huurwoningen. Dat betekent - uitgaande van de duizend woningen die gepland zijn voor de komende jaren - dat er 300 nieuwe sociale huurwoningen worden gebouwd, 300 voor de markthuur en 400 koopwoningen.

Maar tijdens een recente themaraadsvergadering over de "woonvisie" van B&W zaaide wethouder Tegels openlijk twijfel of het aantal van 300 sociale huurwoningen wel gehaald zal worden. Daar heeft de SP-fractie grote moeite mee. Fractievoorzitter Sonja van Giersbergen: "Hij heeft gewoon een opdracht en die moet hij uitvoeren. Punt uit!"

Maar ook het door de gemeenteraad unaniem overgenomen pleidooi van de SP om spreiding van woningen te realiseren, blijft in Horst aan de Maas een heet hangijzer. Combinaties van huur- en koopwoningen in dezelfde buurt (in plaats van concentraties van sociale huurwoningen in de ene wijk of buurt en dure koopwoningen geconcentreerd in een andere buurt) is volgens de SP veel beter voor de sociale samenhang van de buurt. Tot nu toe is er in Horst aan de Maas in de planning van projecten nergens de 30% sociale huur gehaald en óók niet de 30% markthuur. Het argument van de wethouder: projectontwikkelaars komen niet uit de kosten, als ze in de door de raad gekozen verhouding moeten bouwen. Van de spreiding van sociale huurwoningen over heel Horst aan de Maas komt ook weinig terecht, als je kijkt naar de plannen om een concentratie huurwoningen te realiseren in de nabijheid van het centrum. En dat was juist wat de SP niet meer wilde.

Sonja van Giersbergen nogmaals aan het woord: "Wethouder, houd je aan de opdracht van de gemeenteraad wat percentages betreft en maak gemengde wijken en creëer geen nieuwe concentraties van sociale huurwoningen in wijken of buurten. Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen".