Wilma Kurvers: "Iedereen moet mee kunnen doen"

22 januari 2022

Wilma Kurvers: "Iedereen moet mee kunnen doen"

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

Alle huishoudens in Nederland hebben te maken met stijgende energiekosten. Voor de één is dat geen bron van grote zorgen, maar voor een ander heeft het een grote invloed op het leven. Voor de één is het geen probleem om energiebesparende maatregelen te nemen, voor de ander is het een onhaalbare kaart. Om te onderzoeken hoe de situatie is in Horst aan de Maas heeft de SP een enquête gehouden. Wilma Kurvers coördineerde de enquëte.

"De SP vindt het belangrijk dat iedereen mee kan blijven doen en dat er niemand letterlijk in de kou komt te zitten", aldus Wilma Kurvers. "We maken ons zorgen over de betaalbaarheid en haalbaarheid van duurzaamheidsmaatregelen en of iedereen wel kan voldoen aan de hoge energiekosten. Daarom hebben we de afgelopen week in een aantal straten, verspreid over de gemeente, een enquête gehouden. Per slot van rekening als je wilt weten wat er speelt, moet je dat onderzoeken".

De resultaten van de enquête moeten nog verder geanalyseerd worden, maar bij de meeste ondervraagde burgers is één ding heel duidelijk: er wordt een fikse stijging van de energierekening verwacht en voor sommigen gaat dat een groot probleem worden. Wilma Kurvers daarover: "De SP vindt dat de overheid de regie moet nemen en ervoor moet zorgen dat de mensen met de laagste inkomens in de samenleving het eerst profiteren van en mee moeten kunnen doen aan besparing en opwekking van energie".