SP over de Kadernota begroting 2022 (2)

19 juli 2021

SP over de Kadernota begroting 2022 (2)

In de gemeenteraadsvergadering van 13 juli 2021 werd de kadernota behandeld, als voorbereiding op de begroting 2022, die in het najaar gepresenteerd wordt (lees hier het eerste artikel over de behandeling van de kadernota).

Bij de bespreking van die kadernota was duurzaam omgaan met onze aarde een belangrijk thema: minder intensief gebruik van de grond, minder vee, minder fossiele brandstoffen. Dit moet tot uiting komen in ons beleid ten aanzien van landbouw, maar ook bij de omslag naar duurzame energie. Voor de SP is belangrijk dat iedereen aan die omslag mee moet kunnen doen, sterker nog: de laagste inkomens moeten het meest én het eerste profiteren. Nu nog zijn het juist de laagste inkomens die het gelag betalen. Hebt u ooit een gezin met vier kinderen die driehoog achter wonen zien rijden in een elektrische auto? Nee, zij moeten dure benzine tanken, terwijl inwoners met hoge inkomens profiteren van de hoge subsidies op deze auto’s.

In de blokkendozen die in rap tempo blijven verschijnen binnen Greenport moet ook werkgelegenheid komen voor hoogopgeleiden en voor onze eigen inwoners. Wat de SP betreft kan het niet dat we mensen van over de hele wereld hier naar toe halen en dat vervolgens nog honderden mensen werkloos thuis zitten. Wat de SP betreft niet de juiste volgorde.

Als het gaat over arbeidsmigratie – waarbij mensen vanuit de hele wereld hier komen werken – vindt de SP grofweg twee zaken belangrijk. Ten eerste: de rechten (en plichten) van werkgever en werknemer zijn hetzelfde, of zij nu Nederlands zijn of uit een ander land komen. Taal- en cultuuronderwijs is belangrijk voor eenieder die in Nederland komt wonen, ook om de collega’s in een bedrijf te kunnen begrijpen. En als er huisvesting moet komen voor werknemers van een bedrijf moet de buurt,  waar die huisvesting plaatsvindt, daar een hele duidelijke stem in hebben. Nu worden buurten vaak nog overvallen met plannen als die al bijna rond zijn. Ook dat moet anders.

De verschillen tussen hen die het goed hebben en degenen die het minder goed getroffen hebben zijn oververduidelijk aan het licht gekomen tijdens de coronapandemie. Denk aan gezondheidsverschillen, mensen met een lage sociaal economische status werden vaker en harder getroffen als het om hun gezondheid ging. Ook als het gaat om werk werden veelal flexwerkers en nul uren contractanten het eerste slachtoffer van deze immense crisis. Aan de overheid nu de schone taak om daar een antwoord op te vinden. Het zal u niet verbazen dat de SP hierin andere keuzes maakt: meer vast werk voor iedereen, lonen omhoog en fatsoenlijke huisvesting. U zult zeggen dat we daar als gemeente niet over gaan, maar we kunnen wel degelijk zelf beleid maken wat in die richting beweegt. Alle kleine beetjes helpen!