SP over de Kadernota begroting 2022 (1)

18 juli 2021

SP over de Kadernota begroting 2022 (1)

Foto: Paul Geurts / SP Horst aan de Maas

In de raadsvergadering van 13 juli 2021 werd de kadernota behandeld. De kadernota is een voorbereiding op de begroting, die in het najaar door de gemeenteraad behandeld wordt. Een speciale kadernota deze keer, want we leven in een bijzondere tijd. 2021 is een verschrikkelijk jaar. Het coronavirus treft velen, maar vooral mensen met gezondheidsproblemen en/of een laag inkomen. Ons veiligheidsgevoel krijgt een forse dreun nu opnieuw een boegbeeld voor die vrijheid Peter R. De Vries, is vermoord. En dan  de overstroming van de Maas. Vele mensen, ook in onze gemeente, zijn hierdoor getroffen. Er zijn geen doden te betreuren, maar de schade en het menselijk leed is enorm. Kortom: ook in onze gemeente moeten alle seinen op rood.

In de begroting blijft door corona een gat over van 1,4 miljoen. We moeten alles doen om dit gat te dichten met middelen vanuit de landelijke overheid. Het kan niet zo zijn dat Jan met de pet gaat betalen voor alle bedrijven die overeind gehouden zijn in deze coronatijd, of dat we dit aanvullen uit de algemene reserve, zodat er bij echte rampen geen geld meer in de spaarpot zit.

De keuze van de coalitiepartijen om de OZB minder te laten stijgen, maar wel de afvalstoffenheffing te verhogen vonden wij een hele slechte. Huiseigenaren profiteren van een lage rente en waardevermeerdering van hun huis. Huurders hebben dit niet, maar moeten wel meer afvalstoffenheffing gaan betalen. Ons voorstel om de laagste inkomens hierin tegemoet te komen werd niet gesteund door de andere partijen.

Er moeten veel meer sociale huurwoningen komen in elk dorp en elke kern. Om de wachtlijsten voor een sociale huurwoning korter te maken (nu zo’n 7 jaar), maar ook om de bijzondere doelgroepen (statushouders, arbeidsmigranten, inwoners die vanuit GGZ- instellingen en vanuit verslavingszorg weer zelfstandig gaan wonen) beter te verdelen dan nu het geval is. Hierbij moeten de sterkste schouders de zwaarste lasten gaan dragen.

Ook de cultuur-, sport- en onderwijssector hebben het zwaar te verduren gehad tijdens de coronapandemie. Juist deze sectoren bieden een uitgelezen kans om kansgelijkheid te bevorderen. Daarom zijn wij bezorgd over de cultuursector in Horst aan de Maas, de bibliotheek en Omroep Horst aan de Maas. We zouden veel meer in moeten zetten op goede en professionele krachten om zodoende het maximale te bereiken voor onze burgers. Helaas geldt hier vaak het recht van de sterkste lobby.

Wij zijn natuurlijk blij dat het zwembad en sporthal De Berkel blijven waar ze nu liggen. Wat ons betreft moet dat ook zo ‘bliéve’ en gaan we de komende 15 jaar geen nieuwbouw plegen. We kunnen ons geld wel beter besteden.