Motie SP over rijtijden in relatie tot Huisartsenpost Venray aangenomen door gemeenteraad Venray

10 februari 2021

Foto: Ronald van Hal / SP Venray

Dinsdagavond  9 februari 2021 stond "Huisartsenpost (HAP) Venray" weer geagendeerd voor de gemeenteraad van Venray. De gehele gemeenteraad was het met elkaar eens: ze sprak zich uit vóór een motie van de Venrayse SP-fractie om de norm voor de reistijd naar de HAP te verkorten met maximaal 20 minuten. Nu moet de landelijke
politiek zich uitspreken.

De SP wil dat het Venrayse college van burgemeester en wethouders
er werk van maakt om de HAP open te houden door bij de Minister van
Volksgezondheid er op aan te dringen de zogenaamde reistijdnorm van 30
minuten te verlagen naar 20 minuten. Daarnaast roept de motie het
college op om met Cohesie in gesprek te gaan over hoe zij het team palliatieve zorg kunnen opzetten, zonder de HAP Venray te sluiten.

De SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas zal een vergelijkbare motie voor behoud van de HAP en aanpassing van de reistijd in de eerstvolgende besluitvormende raadsvergadering indienen.

In de motie (zie voor de volledige tekst de bijlage) schrijft de SP
dat een belangrijke reden voor de voorgenomen sluiting van de
Huisartsenpost in Venray is dat de HAP een palliatief team wil
oprichten, waardoor er te weinig huisartsen zouden zijn voor de
diensten bij de post Venlo én Venray. Maar daar tegenover staat volgens de SP dat het voor veel inwoners van Venray en Horst een enorme
verschraling van de zorg betekent en dat de reistijd veelal te lang
duurt en dat met het openbaar vervoer de HAP Venlo na 23.00 uur en in de
nacht niet meer bereikbaar is.

Op dit moment geldt er landelijk een regel dat patiënten in 30 muniten hun HAP moeten kunnen bereiken. Indien die regel aangepast wordt en voortaan geldt dat er een reistijd van 20 minuten wordt aangehouden, dan kan de HAP in Venray blijven bestaan, omdat ze dan valt binnen die nieuwe reisnorm.

"De HAP moet in Venray blijven". Naast alle politieke partijen in de
gemeenteraad van Venray en Horst aan de Maas laten ook bewoners zich horen door posters voor hun ramen te hangen en Cohesie te bombarderen met e-mails om het besluit de HAP te sluiten terug te draaien. Die mails stuurden de bewoners na een oproep van het comité "Open die HAP" aan de ondertekenaars van een eerdere petitie voor behoud van de HAP (lees hier het bericht over het aanbieden van de petitie). Daarbij kunnen de mensen voor de tekst in de mail gebruik maken van een voorbeeld dat met de mail is meegestuurd. De mail kan gestuurd worden naar de Raad van Bestuur t.a.v. de heer Leo Kliphuis. Het mailadres is bureau@cohesie.org. De tekst luidt: "Geachte heer Leo Kliphuis, via deze mail laat ik u weten dat ik het niet eens ben met uw voorgenomen besluit tot sluiting van HAP Venray per 1 april a.s.. Ik verzoek u deze beslissing te willen herzien. Voor ons gaat deze sluiting tot ongehoorde vermindering van bereikbaarheid van
huisartsenzorg zorgen in avonduren en weekenden. Met name de grote
afstanden en forse rijtijden zijn daarbij niet acceptabel! Ik stel het
op prijs als u mij hierover bericht. Met vriendelijke groet,
.....

Cohesie vindt het moeilijk om in gesprek te gaan met bewoners. De SP vindt dat Cohesie dat wél moet doen. De HAP immers te belangrijk om daaover niet met bewoners in gesprek te gaan.

Helaas ziet de SP op de sociale media steeds meer berichten van burgers die nu al ernstig gedupeerd zijn door het dreigende vertrek van de HAP. Zeker nu met deze slechte weersomstandigheden.

"1april blijft een fatale datum"

Op de vraag of het nog zin heeft actie te voeren voor behoud van de HAP in Venray, nu het bestuur van Cohesie besloten heeft de HAP te sluiten zegt Jan Hendriks, fractievoorzitter van de SP: “Een wedstrijd is pas gespeeld als het laatste fluitsignaal heeft geklonken. Daarom hebben wij ook deze
motie ingediend, om de reistijd voor een HAP weer terug te brengen naar 20 minuten. Dat kunnen we helaas niet in Venray alleen, maar dat zal de landelijke politiek moeten gaan beslissen. En ik doe een oproep aan alle fracties in de gemeenteraad van Horst aan de Maas die verbonden zijn aan een landelijke partij, om ook hun Tweede Kamerfracties in te schakelen.”

Tijdens het beraad over de SP-motie in de gemeenteraad van Venray zei Daan Janssen (D66) dat hij hoopte dat de motie in Den Haag aankomt en dat Cohesie nog tot inkeer komt; hopelijk is het een slechte 1 aprilgrap. Ook Bas Künen (VVD Venray zei te hopen dat het niet de verkeerde kant uitgaat en gaat er van uit dat de partijen hun lijnen naar Den Haag gebruiken om daar de motie onder de aandacht te brengen en de woordvoerder van de PvdA, Henk Bisschops, vindt het “goed dat we een geluid laten horen”. De motie is een prima initiatief en “goed dat we dit ook in Den Haag onder de aandacht brengen” want “Cohesie lijkt heel erg Oost-Indisch-doof”. Toon Loonen (CDA) liet weten dat ook het CDA hun Kamerleden gaat
vragen om er werk van te maken. Venrays Wethouder Thielen (CDA) sloot af: "Het is mooi om te zien dat de gemeenteraad eensgezind is en een signaal naar Den Haag stuurt. Het gesprek met Cohesie een paar weken terug was een heilloze missie maar we laten ons niet kennen”. De SP tenslotte - als initiatiefnemer van de aangenomen motie - zal die natuurlijk ook onder de aandacht brengen van haar Tweede Kamerfractie.