Begroting 2021 - hoe staat het met de arbeidsmigranten?

17 november 2020

Begroting 2021 - hoe staat het met de arbeidsmigranten?

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas

In de raadsvergadering van 12 november 2020 nam de SP de gelegenheid te baat om het beleid met betrekking tot arbeidsmigranten nog eens onder de loep te nemen. De "omgevingsdialoog" en de (maatschappelijke) kosten die de komst van arbeidsmigranten naar Horst aan de Maas met zich meebrengt, passeerden de revue. Het laatste punt leidde tot een oproep van de SP aan het college van B&W om de werkgevers aan die kosten mee te laten betalen. De oproep - in de vorm van een motie - werd ondersteund door een meerderheid van de gemeenteraad. Alleen het CDA en de VVD stemden tegen de motie.

Richtlijnen Omgevingsgesprek
Het college van B&W heeft eind 2019 de notitie "Richtlijnen Omgevingsgesprek" gepresenteerd. Met de richtlijnen wil het college bereiken dat er - voordat een vergunning verleend wordt voor het huisvesten van arbeidsmigranten - gesprekken plaatsvinden tussen de initiatiefnemer en de buurt waar de arbeidsmigranten gehuisvest moeten worden. Die notitie was echter volledig afgestemd op de belangen van de ondernemers/initiatiefnemers. De belangen van de buurten kwamen er nauwelijks is aan bod. Reden voor de SP-werkgroep Huisvesting Arbeidsmigranten protest aan te tekenen bij de gemeenteraad (lees hier het artikel over dat protest). Dat leidde er toe dat er gesprekken tot stand kwamen tussen de verantwoordelijk wethouder, Roy Bouten (PvdA), en de werkgroep. In het voorjaar van 2021 moet dat leiden tot aangepaste richtlijnen.

De SP-fractie speelde tijdens de begrotingsbesprekingen al in op die richtlijnen. SP-fractievoorzitter Sonja van Giersbergen vroeg aan de wethouder of er criteria gesteld gaan worden aan een omgevingsdialoog. Ter toelichting vroeg zij hoe er voor wordt gezorgd dat de mensen ook echt het gevoel krijgen dat ze mee mogen en kunnen praten en niet pas achteraf ingelicht worden over plannen en ze het gevoel hebben dat het een voldongen feit is. "Gaat de gemeente ook haar eigen plannen eerst voorleggen aan de omgeving, via een omgevingsgesprek", zo vroeg Van Giersbergen zich af. Wat de SP betreft is de gemeente leidend in het organiseren van de omgevingsdialoog, zowel met betrekking tot haar eigen plannen als met betrekking tot plannen van ondernemers. Wethouder Bouten verwees in diens antwoord op de voorstellen die in januari 2021 gepresenteerd worden, maar stemde wél in met de wens van de SP als gemeente strakker het voortouw te nemen bij het organiseren van een omgevingsdialoog.

Maatschappelijke kosten komst arbeidsmigranten naar Horst aan de Maas
Het tweede punt waar de SP-woordvoerder op inging was de vraag wie er op moet draaien voor de maatschappelijke kosten die de huisvesting van arbeidsmigranten met zich meebrengt. Van Giersbergen wees onder andere op de inzet van de politie, die een heel groot deel van hun tijd besteedt aan zaken rondom arbeidsmigratie. "Dit gaat niet allemaal over strafbare feiten overigens!", voegde Van Giersbergen daaraan toe. Ook alles wat de gemeente doet (van inschrijven in de Burger Registratie Personen tot het handhaven van regels bij de huisvesting) kost geld. Arbeidsmigranten maken inmiddels een substantieel deel uit van de Horster bevolking. Inmiddels al ongeveer 10% en de verwachting is dat dat nog verdubbelt. Er wordt gewerkt aan een integrale aanpak voor arbeidsmigranten én ook dat kost geld. Burgers en de overheid moeten daar op dit moment voor opdraaien. Werkgevers betalen hier niet aan mee en dat vind de SP heel raar. Daarom heeft de SP de wethouder via een motie (zie bijlage) opgeroepen om instrumenten te ontwikkelen om te zorgen dat werkgevers mee gaan betalen aan de maatschappelijke kosten die arbeidsmigratie met zich meebrengt. Wel zo eerlijk dat je naast de lusten ook de lasten draagt, vindt de SP. Tegelijkertijd riep de SP op tot het stimuleren van taalonderwijs en integratie in de wijk en in de gemeenschap. Nadat een meerderheid van de raad (minus CDA en VVD) de oproep had gesteund, zegde wethouder Bouten toe dat in zijn beleid mee te nemen.

Werklozen aan werk helpen
In haar betoog riep Sonja van Giersbergen het college tenslotte ook op werklozen te helpen aan werk en dan pas arbeidsmigranten hierheen te halen. Wethouder Bouten reageerde op de oproep. "Het moet altijd de ambitie zijn om het aantal uitkeringsgerechtigden zo laag mogelijk te houden. Iedereen die niet op zichzelf kan rondkomen en daar de gemeente bij nodig heeft, is er eentje te veel". Tegelijkertijd erkende hij dat het een moeilijke opdracht was om mensen aan werk te helpen.