Comité ’t Zwembad mót Bliêve: “Behoud De Berkel maakt extra’s mogelijk”

28 oktober 2020

Comité ’t Zwembad mót Bliêve: “Behoud De Berkel maakt extra’s mogelijk”

Foto: Swimstream / -

In de voorbereidende raadsvergadering van de gemeente Horst aan de Maas werd in de late uurtjes nog gesproken over het voorstel van B&W om Zwembad en sporthal De Berkel minimaal 10 jaar te behouden. Ronald Craenmehr sprak namens het Comité ’t Zwembad mót bliêve de gemeenteraad toe (in de bijlage is de tekst te lezen die Craenmehr uitsprak). Hij liet weten dat het comité aangenaam verrast was door het voorstel om zwembad en sporthal De Berkel te behouden (lees hier een eerder artikel over dit voorstel).

10 november weten we of de gemeenteraad met het voorstel van B&W instemt. Naast het noodzakelijke achterstallige onderhoud is er - zo meldde Craenmehr - volgens het comité ruimte om tegen geringe extra kosten verdere verbeteringen toe te passen zodat de gebouwen maximaal rendement opleveren. In een powerpointpresentatie illustreerde hij wat die mogelijkheden zijn (zie bijlage).

Volgens het comité kunnen de gebouwen langer mee dan 10 jaar. Na de nu geplande tien jaar kan er een nieuw onderzoek uitgevoerd worden voor de daarop volgende periode. Dan hoeft de raad voor nieuwe investeringen niet uit te gaan van ‘maar’ 10 jaar.

Bovenop het achterstallig onderhoud kan er een uitbouw gerealiseerd worden aan de zijkant langs het wedstrijdbad. Dat biedt ruimte voor een tribune (tijdens zwemles, diplomazwemmen en wedstrijden van HZPC) én voor een ‘swimstream’-bad (handig voor trainingen van HZPC, zie foto). Het huidige zwembad biedt extra mogelijkheden om de jeugd van 10 to 16 jaar te stimuleren meer te gaan zwemmen. In Alblasserdam trok bijvoorbeeld een simpele mobiele trampoline deze doelgroep aan. Ook speciale zwemuren organiseren voor jongeren onder de 18, met eventueel extra aantrekkelijke voorzieningen voor deze doelgroep, helpt. Samen met nieuwe inkomsten en het gereserveerde geld uit het meerjarenonderhoudsplan dat afgelopen jaren niet is uitgegeven, kunnen dit soort zaken bekostigd worden. En ook de duurzaamheid van het gebouw kan extra aandacht krijgen door het plaatsen van zonnepanelen op de sporthal en zonnepanelen en zonnecollectoren op de daken van beide baden. Deze investering verdient zichzelf ook weer terug.

Ongetwijfeld zijn er nog meer mogelijkheden, volgens het comité. "Breng ideeën in beeld samen met het personeel, de zwem- en duikclub en andere doelgroepen. En wat ook heel belangrijk is: voorkom in de toekomst uitstel van onderhoud!", besloot Craenmehr zijn toespraak.

De aanwezige leden van de gemeenteraad complimenteerden Ronald Craenmehr en het comité met het duidelijke verhaal en de creatieve ideeën die naar voren gebracht werden. SP-fractievoorzitter Sonja van Giersbergen complimenteerde het comité met haar volhardende strijd van de afgelopen vijf jaar. De raadsleden vroegen aan de wethouder in beeld te brengen welke kosten eventueel gepaard gaan met het realiseren van de ideeën van het comité en óf bijvoorbeeld zonnepanelen te realiseren zijn bij zwembad en sporthal.

CDA-wethouder Rudy Tegels leek aanzienlijk minder enthousiast dan verschillende raadsleden. Hij wees er op dat het college van B&W juist minimaal wilde investeren in het huidige zwembad. Hij wilde dat er voor de komende tien jaar duidelijkheid zou komen en daarna stond nieuwbouw toch weer op de agenda. Ga je nu toch investeren in De Berkel, zo stelde hij, dan wordt het na tien jaar moeilijker om alsnog te besluiten tot nieuwbouw... Naar aanleiding van vragen van raadsleden zei hij wel bereid te zijn te kijken of ruimere openingstijden voor het zwembad mogelijk zijn. En na de opknapbeurt van het zwembad en de sporthal wil het college desgevraagd gaan kijken naar de mogelijkheden van een externe exploitant van het zwembad (privatisering dus). Een punt dat het comité en de SP steeds afgewezen hebben (lees hier het artikel over een SP-rapport over die privatisering) . Over die mogelijke privatisering zal nog niet het laatste woord gevallen zijn...