Resultaten SP-onderzoek bescherming vitale beroepen

19 april 2020

Resultaten SP-onderzoek bescherming vitale beroepen

Foto: - / -

Eind maart riep de SP Horst aan de Maas (samen met andere SP-afdelingen in de provincie) mensen die werkzaam zijn in vitale beroepen op te melden of hen voldoende beschermingsmiddelen ter beschikking werden gesteld (lees die oproep hier). Op vrijdag 17 april 2020 bood Marc van Caldenberg, fractievoorzitter van de SP in Provinciale Staten van Limburg, aan Gedeputeerde Staten van Limburg een tussenbalans aan van de meldingen. En tegelijkertijd zijn de Limburgse SP-afdelingen gestart met een postercampagne ter ondersteuning van de mensen die werkzaam zijn in vitale beroepen.

Resultaten onderzoek bescherming vitale beroepen
De mensen die in de frontlinie staan in de coronacrisis krijgen ontzettend veel lof. En terecht! Maar ondertussen hebben ze wél te weinig beschermende middelen ter beschikking gekregen. Uit de meldingen blijkt dat met name het tekort aan mondkapjes, handschoenen, schorten, brillen en desinfecterende middelen een doorn in het oog is van de medewerkers en een bron van onrust. Dat veel vitale beroepen op z’n zachtst gezegd niet de beste lonen of vaste contracten hebben, is extra pijnlijk. Het RIVM meldde dat een kwart van alle besmettingen is vastgesteld bij medewerkers in de zorg. Van de nieuwe gevallen is dat zelfs 39%. Inmiddels bereiken ons berichten dat thuiszorgmedewerkers hun cliënten graag willen blijven helpen, maar dat de zorg toch wordt afgeschaald vanwege het tekort aan bescherming tegen het virus. Omdat thuiszorgmedewerkers niet meer bij mensen thuis komen, wordt de signaalfunctie die ze hebben grotendeels teniet gedaan. Daar waar familieleden vanwege het besmettingsgevaar hun geliefden niet meer mogen bezoeken in een tehuis, werkt het personeel onbeschermd, met als gevolg veel coronabesmettingen en een hoog sterftecijfer.

Buschauffeurs rijden onbeschermd rond en treinschoonmakers moeten vaak tussen de reizigers hun werk – onbeschermd – verrichten en afstand houden is moeilijk te handhaven. Voor de meeste zogeheten vitale beroepsgroepen geldt dat de werkdruk heel hoog is, ook omdat collega’s ziek zijn, wat op zijn beurt weer gevolgen heeft voor de sociale veiligheid. Omdat mensen in de GGZ minder contact hebben met hun patiënten maken zij zich grote zorgen over het geestelijk en lichamelijk welzijn van die patiënten. Hetzelfde geldt voor reclasseringsmedewerkers en leraren.

Bescherming is geen luxe, maar een vereiste. De forse bezuinigingen op de publieke sector, waaronder de zorg, en de afhankelijkheid van andere landen voor de productie van beschermende middelen leiden ertoe dat we achter de feiten aan lopen. Maar er is ook goed nieuws: door deze crisis worden ziekenhuizen gedwongen samen te werken in plaats van met elkaar te concurreren. Maar juist daar waar door privatisering het winststreven bovenaan staat, staan de arbeidsomstandigheden het meest onder druk.

Nu dient de crisis het hoofd geboden te worden. Maar straks zullen er structurele lessen geleerd moeten worden op grond van de signalen die nu onder andere via de meldingen bij de SP binnen zijn gekomen.

Ondertussen blijft de SP in Limburg de ervaringen van mensen verzamelen en brengen we de situatie van de mensen in vitale beroepen in beeld. Meldingen kunnen hier doorgegeven worden.

Postercampagne “Onze Helden”
Ondertussen hebben de afdelingen van de SP in Limburg samen de postercampagne ‘Onze Helden’ gelanceerd (lees hier meer over deze campagne), waarmee zij alle mensen in een vitaal beroep een hart onder de riem willen steken en samen met hen strijden voor betere lonen en arbeidsvoorwaarden. Iedereen kan aan die campagne mee doen door via www.respectvooronzehelden.nl een poster te bestellen om te laten zien dat u alle mensen in vitale beroepen steunt in deze tijd, maar zeker ook daarna. Hang die poster op een zichtbare plek achter uw raam, maak een foto en deel deze op sociale media met de #onzehelden.