Antwoord van B&W op vragen SP over maatregelen in kader coronacrisis

30 maart 2020

Antwoord van B&W op vragen SP over maatregelen in kader coronacrisis

Foto: - / -

In verband met de heersende coronacrisis heeft het College van B&W van Horst aan de Maas een aantal maatregelen genomen. De SP-fractie heeft daar haar waardering over uitgesproken.

De SP-fractie heeft tegelijkertijd op 24 maart 2020 een aantal schriftelijke vragen gesteld en haar zorgen geuit over een aantal thema’s die in de maatregelen weinig aandacht hebben gekregen. Zoals bijvoorbeeld over de financiering van de jeugdzorg en de situatie van arbeidsmigranten in Horst aan de Maas (lees hier het artikel over deze vragen).

B&W heeft al op 27 maart jl. gereageerd op de zorgen en vragen van de SP-fractie (zie de bijlage). De SP-fractie is blij met die snelle beantwoording. Dit betekent echter niet dat de zorgen door de reactie van het college helemaal weggenomen zijn.

Allereerst blijkt uit het antwoord van B&W over de sollicitatieplicht van mensen in de bijstand dat er rekening gehouden wordt met wat het college noemt de uitdagingen die de huidige situatie van werkzoekenden en werkgevers vraagt”. Een wat onduidelijke formulering. Het college zegt nu niet anders te handelen dan in ‘normale’ tijden.  Je kunt je afvragen of het college daar niet wat meer zélf verantwoordelijkheid zou moeten nemen. Want ook sollicitaties kunnen risico’s met zich meebrengen met betrekking tot de verspreiding van het coronavirus.

Met betrekking tot de vraag over de veiligheid van gezinnen in verband met huiselijk geweld (nu gezinnen vanwege de overheidsmaatregelen meer thuis moeten blijven)  geeft het college duidelijk aan dat zij  aanvullende afspraken heeft gemaakt met professionele partners om voor kwetsbare gezinnen extra controle toe te passen of passende nieuwe oplossingen te bieden. Deze oplossingen zullen gericht zijn op het verminderen van onveilige omstandigheden.

De SP-fractie heeft signalen gekregen dat de financiering aan jeugdzorg en ondersteuning in het kader van de Wmo gestopt worden, als die vanwege het coronavirus niet adequaat kunnen worden geleverd. Het antwoord van B&W stelt de SP voorlopig gerust. Het college antwoordt dat zij – indien zorgaanbieders zich houden aan de dienstverlening die passend is bij deze bijzondere omstandigheden – blijven financieren.

Wat betreft de vragen met betrekking tot de voedselbank heeft het college aangegeven dat per week wordt bekeken waar als gemeente bijgedragen kan worden. Zowel voor de verspreiding als voor voedsel is er toegezegd extra te zullen ondersteunen.

Ook reageert B&W positief op de dringende vraag van de SP om in de huidige moeilijke tijd huisuitzettingen te verbieden. Inmiddels heeft B&W daar afspraken over gemaakt met bijvoorbeeld Wonen Limburg. Voor het geval in Horst aan de Maas mensen dakloos worden, heeft B&W toegezegd dat zij bereid zijn om naar andere oplossingen te kijken, waaronder naar het voorstel van de SP om daklozen op te vangen in bijvoorbeeld leegstaande hotels of huizen.

Gezien het antwoord op de vragen van de SP-fractie over de situatie van arbeidsmigranten maakt de fractie zich tenslotte ook nog zorgen. Het college van B&W geeft geen waarborgen voor de veiligheid van arbeidsmigranten qua huisvesting en werkzaamheden . Arbeidsmigranten zijn veelal gehuisvest in panden waarbij ze dicht op elkaar zitten, eten en slapen en waar ze geen mogelijkheid hebben om een afstand van anderhalve meter tot elkaar in acht te nemen. Ook bij het werk of bij het vervoer naar het werk zitten ze vaak dicht op elkaar. Met als gevolg dat onderlinge besmetting makkelijk plaats kan vinden. Het college vindt dat de verantwoordelijkheid voor het waarborgen van de veiligheid ligt bij de huisvester en de werkgever. B&W beperkt zich in dit opzicht  tot het verstrekken van informatie (overigens alleen bij huisvesters van meer dan 50 arbeidsmigranten), zodat deze de maatregelen kennen en hoopt dat die huisvesters en werkgevers dat naleven. Gesteld wordt dat waar maatregelen overtreden worden, de gemeente handhavend zal optreden. Bij dat laatste kunnen vraagtekens geplaatst worden, want ook in tijden voorafgaande aan de coronacrisis werd er nauwelijks gehandhaafd, eenvoudig omdat er te weinig handhavers waren. Volgens de SP zou de gemeente zich op dit punt veel  proactiever op moeten stellen, niet alleen ten behoeve van de bescherming van de arbeidsmigranten, maar óók ter bescherming van andere inwoners van Horst aan de Maas, die risico lopen op besmetting.

Hoewel de SP vertrouwen blijft houden in de intenties en de maatregelen van het college van B&W vinden wij het haar plicht om kritisch te blijven. Want de bestrijding van de coronacrisis is niet alleen een verantwoordelijkheid van het college, maar óók van de rest van het gemeentebestuur en meer in het bijzonder van de gemeenteraad.

En natuurlijk wenst de SP iedereen een goede gezondheid toe.