Aanvullende vragen SP over maatregelen in coronacrisis

25 maart 2020

Aanvullende vragen SP over maatregelen in coronacrisis

Foto: - / -

Het zijn onzekere tijden tijdens deze coronacrisis. De Rijksoverheid heeft verschillende regels opgelegd om de verspreiding van het virus tegen te gaan. Hoewel gezondheid natuurlijk voorop staat, heeft deze crisis ook vervelende economische gevolgen. Behalve de Rijksoverheid nemen ook gemeentes aanvullende maatregelen om hun inwoners te ondersteunen. Zo ook in Horst aan de Maas.

Helaas is het nu niet mogelijk om met de gemeenteraad fysiek te vergaderen over deze maatregelen, maar er is binnen de fracties wel overlegd. Het college heeft per brief de fracties geïnformeerd over de maatregelen die er zijn genomen ter ondersteuning van onze inwoners in deze crisistijd. Maatregelen waar we het als SP grotendeels mee eens kunnen zijn. Er is waardering voor het snelle en adequate handelen van het college op dit punt.

Dat neemt niet weg dat de SP nog een aantal aanvullende vragen heeft, met als achterliggend doel de maatregelen die al genomen zijn verder te optimaliseren. In een brief aan het college stelt de SP een aantal zaken aan de orde.

Mensen in de WW krijgen vrijstelling van verplichte sollicitaties. De SP wil weten of dat ook geldt voor mensen die van de bijstand moeten leven. Verder wordt gevraagd hoe de veiligheid van gezinnen kan worden gegarandeerd, met betrekking tot huiselijk geweld. Nu veel gezinnen binnen (moeten) blijven, is de vraag of de controles op die situaties zijn gegarandeerd in verband met de door de overheid genomen maatregelen.

Er zijn signalen dat gemeenten stoppen met de financiering van de jeugdzorg en de ondersteuning in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning, als die vanwege het coronavirus niet adequaat kan worden geleverd. Dit vinden wij als SP een kwalijke zaak en we willen van het college de garantie dat dit in onze gemeente niet gaat gebeuren.

Ook voor de arbeidsmigranten zijn dit lastige en onzekere tijden. Ze wonen veelal met meerdere personen in een woning/woonunit. Hierdoor ontstaat een grotere kans op besmetting. De SP wil weten hoe er gecontroleerd wordt of hier de genomen maatregelen in acht worden genomen. Arbeidsmigranten worden vaak in groepen met busjes vervoerd naar de werkplek. Ook werken deze mensen, zoals nu reeds wordt gesignaleerd, veelal in grotere groepen op korte afstand van elkaar. Dan is het ook belangrijk om erop toe te zien dat de landelijk genomen maatregelen in acht worden genomen.

Ten aanzien van de situatie van de voedselbank wil de SP weten of het college enig zicht hierop heeft en of het college bereid is bij eventuele problemen, als gevolg van de coronacrisis, extra te ondersteunen?

Ook wordt er gevraagd naar de bereidheid van het college om uithuiszetting te verbieden met betrekking tot huurwoningen, inclusief huurwoningen in de private huurmarkt.

Tot slot wil de SP weten of het college zorg gaat dragen voor opvang van dakloze mensen in onze gemeente, in bijvoorbeeld lege hotels of lege huizen.