SP stelt vragen over reactie wethouder na brand in zwembad De Berkel

21 september 2019

SP stelt vragen over reactie wethouder na brand in zwembad De Berkel

Foto: - / -

Naar aanleiding van berichtgeving in Dagblad De Limburger heeft de SP-fractie middels een brief (zie bijlage) vragen gesteld aan het college van Horst aan de Maas.

Zo heeft het de SP verbaasd dat wethouder Geurts als woordvoerder optrad terwijl hij niet de portefeuillehouder is in deze zaak. Destijds is rekening gehouden met min of meer persoonlijke belangen van individuele wethouders bij het toekennen van een portefeuille. In het verleden heeft Geurts als voorzitter van HZPC zich opgeworpen als dé voorstander van sloop van het huidige zwembad en de bouw van een nieuw bad in project Afslag 10.

Verder wil de SP weten op basis waarvan de conclusie al snel werd getrokken dat er geen sprake was van slecht onderhoud terwijl de oorzaak nog onderzocht moest worden. Ook in het verlengde daarvan zet de SP vraagtekens bij de suggestie van Geurts dat het incident verband houdt met de leeftijd van het zwembad.

Vaker is gesteld dat het zwembad nog zeker 20 jaar mee kan. Het college heeft – uit kostenoverwegingen – besloten dat er voorlopig geen (groot) onderhoud meer plaatsvindt zolang de discussie rond een eventueel nieuw zwembad nog loopt. De SP wil weten welk onderhoud wél en welk niet heeft plaatsgevonden.

De SP is van mening dat het budget dat is vrijgehouden voor achterstallig onderhoud direct uitgevoerd dient te worden waarmee risico’s voor alle bezoekers en personeel zoveel mogelijk uitgesloten worden.