Overhandiging rapport over Bibliotheek aan vestigingshoofd Carla Driessen

16 maart 2019

Overhandiging rapport over Bibliotheek aan vestigingshoofd Carla Driessen

Foto: Wilma Kurvers / SP Horst aan de Maas

Vrijdag 17 maart 2019 overhandigde Bart Cox, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas het rapport "Een volwaardige bibliotheek in Horst aan de Maas" aan het vestigingshoofd van de bibliotheek in Horst, Carla Driessen. Bij de overhandiging liet Cox blijken dat de SP de bieb een warm hart toedraagt en voorstander is van het behoud van een volwaardige bieb in Horst. Dat dit ook leeft onder de bevolking is gebleken uit de respons op de handtekeningenactie ‘Handen af van de bieb’ met 511 steunbetuigingen in een aantal dagen tijd en 200 ingevulde enquêtes (lees hier een verslag over het resultaat van de acties van de SP).

Naast de overhandiging van het rapport had Cox, samen met SP-actievoerder Wilma Kurvers een gesprek met Peter ter Huurne van BiblioNu en Carla Driessen. De aanleiding voor dit gesprek is de moeilijke situatie waarin de bibliotheek zich bevindt. BiblioNu gaat gesprekken aan met de verschillende fracties van de gemeenteraad van Horst aan de Maas, waarvan de SP het spits mocht afbijten. Daarnaast zal er op 12 april a.s. een werkbezoek plaatsvinden aan bibliotheken in de regio (waarschijnlijk Venlo, Weert en Panningen).

Peter ter Huurne was tot voor kort lid van de Raad van Toezicht bij BiblioNu. Hij werd recentelijk gevraagd om het herstelplan te schrijven voor de bibliotheek Venray en is derhalve geen lid meer van de RvT maar in dienst van BiblioNu. Het plan voor Venray is klaar en zal binnenkort worden besproken in de gemeenteraad. In het plan is gekeken naar de toekomstbestendigheid van BiblioNu, het diensten- en productenaanbod, de organisatie en financiën.

De situatie voor de bibliotheek Horst is minstens zo nijpend als die van Venray. De ( te lage) subsidie die de gemeente Horst aan de Maas beschikbaar wil stellen (lees hier het artikel over het debat in de gemeenteraad over het beschikbaar stellen van die subsidie) is bekend. Wat wordt de invulling? Dit moet aan het begin van de zomer van dit jaar bekend zijn. BiblioNu heeft ervoor gekozen om na het ontslag van de directeur (januari 2019) de vacature nog niet op te vullen vóórdat er duidelijkheid is over de reorganisatie. Dit zal mogelijk op z’n vroegst pas in september van dit jaar gebeuren.

De gemeenteraad van Horst aan de Maas zal in een drietal sessies opiniërend over de invulling van de bibliotheek Horst praten. Op 19 maart voornamelijk beeldvormend; op 2 april kaders en uitgangspunten; op 7 mei voorkeursscenario(‘s). Uiteindelijk zal 3 juni het plan ter besluitvorming voorliggen.