Algemene Ledenvergadering: enthousiast onthaal concept verkiezingsprogramma Europees Parlement

23 december 2018

Foto: SP Horst aan de Maas / SP Horst aan de Maas

In korte tijd heeft de SP Horst aan de Maas twee keer een Algemene Ledenvergadering (ALV) georganiseerd. Dat heeft alles te maken met de verkiezingen die in 2019 gaan plaats vinden: de verkiezingen voor Provinciale Staten, de Eerste Kamer (die gekozen wordt door Provinciale Staten) én het Europarlement. De vergadering voor de verkiezingen voor Provinciale Staten vond plaats op 3 november 2018 (zie hier het verslag van die bijeenkomst). De vergadering over het verkiezingsprogramma voor de Europese verkiezingen vond plaats op 13 december 2018.

Voorafgaand aan de bespreking van het concept verkiezingsprogramma voor het Europarlement werd een filmverslag vertoond van de Voedselkaravaan Noord-Limburg/Zuid-Oost Brabant) die de SP-werkgroep Land- en Tuinbouw Noord-Limburg georganiseerd heeft op 27 oktober 2018 (zie hier het verslag van die voedselkaravaan). Geconstateerd werd dat veel van de zaken die door de Voedselkaravaan onder de aandacht zijn gebracht, meegenomen zijn in het concept verkiezingsprogramma voor het Europarlement. De aanwezige leden waren dan ook enthousiast over dat conceptprogramma.

De algemene conclusie van de leden van de SP Horst aan de Maas met betrekking tot het verkiezingsprogramma is: een goed programma, scherp en ter zake doend en met concrete voorstellen tot verbetering van de EU. Met name de opvatting dat de afzonderlijke landen die aangesloten zijn bij de EU zelf souverein moeten kunnen besluiten over essentiële zaken zoals het sociale beleid van een land werd gewaardeerd. Ondanks het enthousiaste onthaal hebben de leden toch een aantal suggesties voor wijzigingen en vragen om toelichting geformuleerd.

Aan het einde van de ledenvergadering werden ook nog de kieslijsten voor het Europarlement en de Eerste Kamer voorgelegd ter goedkeuring. Unaniem werd door de aanwezige leden met beide lijsten ingestemd.