Algemene Ledenvergadering SP Horst aan de Maas: “instemming met Horster kandidaten”

3 november 2018

De Algemene Ledenvergadering van de SP Horst aan de Maas heeft donderdagavond 1 november ingestemd met de kandidaten uit Horst aan de Maas voor de SP-verkiezingslijst voor Provinciale Staten. Deze vinden volgend jaar plaats op 20 maart.

Na een inleiding over het belang van Provinciale Staten door Thijs Coppus (oud-Horstenaar en voormalig fractievoorzitter van de SP in Provinciale Staten), werd ingegaan op de conceptkandidatenlijst en het conceptverkiezingsprogramma.

Kandidaten Provinciale Statenverkiezingen 2019

De Limburgse kandidatencommissie van de SP stelt voor om Paul Geurts op de 15e  plaats van de kandidatenlijst te plaatsen en Bart Cox op de 28ste plaats.

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas
Paul Geurts was in de jaren ’90 samen met Peter van Zutphen (momenteel SP-wethouder in Heerlen) de eerste SP’er die gekozen werd in de Provinciale Staten van Limburg. Op dit moment is Geurts  behalve bestuurslid van de SP-afdeling Horst aan de Maas actief in verschillende organisaties (Behoud de Parel, Werkgroep Arbeidsmigranten, Comité Nationaal ZorgFonds Horst aan de Maas) en is hij vrijwilliger bij de SP Hulpdienst (juridische spreekuur).

Foto: Hans van de Beele / SP Horst aan de Maas
Bart Cox is de huidige fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas. Ook Cox maakt deel uit van het bestuur van de SP-afdeling Horst aan de Maas. Daarnaast is hij actief in de SP-werkgroep Armoedebeleid. Naast diens politieke activiteiten is Bart Cox acties als docent en werkzaam voor het scholingsteam van de FNV.

Concept Verkiezingsprogramma Provincale Staten 2019

Naast de kandidatenlijst werd op de Algemene Ledenvergadering ook gesproken over het conceptverkiezingsprogramma. De aanwezigen waren enthousiast over de aandacht voor de problematiek van (de huisvesting van) arbeidsmigranten en de voorstellen om de landbouw (en met name de Intensieve Veehouderij) te veranderen tot een duurzamere economische sector. Het enthousiasme nam niet weg dat ook enkele kritische noten gekraakt werden. Aandacht werd gevraagd voor de specifieke situatie van Horst aan de Maas met haar zeer grote tekort aan (betaalbare) huurwoningen. Mensen staan jaren ingeschreven voordat ze daadwerkelijk in aanmerking kunnen komen voor een woning. Breed werd onderschreven dat we – óók in Limburg – moeten staan voor een rechtvaardig klimaatbeleid. De SP vindt dat de lasten van de energietransitie niet zo maar bij de huishoudens moeten komen te liggen. Het klimaatbeleid moet rechtvaardig georganiseerd worden en de grootste vervuilers moeten hun eerlijke deel bijdragen.

De conceptkandidatenlijst en het conceptverkiezingsprogramma en de wijzigingsvoorstellen worden zaterdag 17 november a.s. besproken op de regio-conferentie van de SP Limburg.