Horeca in het Buitengebied?

20 juni 2017

Horeca in het Buitengebied?

Foto: - / -

Moeten we nu wel of geen horeca in het buitengebied van Horst aan de Maas toestaan? En als we het toestaan, wat staan we dan toe en wat niet. En hoe gaan we dat samen regelen? Die vragen moet de gemeenteraad van Horst aan de Maas binnenkort beantwoorden.

Dit jaar wordt het bestemmingsplan Buitengebied vastgesteld waarmee ook de plaats van de horeca in het buitengebied wordt geregeld. Een probleem? Nee! Een uitdaging. Vooral ook een kans om dit nu eens eindelijk goed te gaan regelen. Wat vindt de SP van horeca in het buitengebied?

Verplichte omgevingsdialoog.

Een ondernemer zal voor zijn plannen in gesprek moeten met de gemeente. Voor de SP is het belangrijk dat die ondernemer - vóóraf - ook in gesprek gaat met zijn omgeving over zijn plannen. Hierdoor worden omwonenden en hun belangen meegenomen in de uitwerking van de plannen.

Kwaliteit horeca.

Als we horeca toestaan in het buitengebied, zal dat alleen horeca moeten zijn die onderscheidend is ten opzichte van de horeca die we al hebben. Dus niet het zoveelste buitenterras in het buitengebied van een dorp. De SP gaat daarbij voor kwaliteit in plaats van voor kwantiteit. Daarmee wordt de nu al in de kernen en daarbuiten gevestigde horeca beschermd.

Resultaatverplichting.

Wat de SP betreft wordt bij de vergunningverlening duidelijk aangegeven waar men zich aan dient te houden. En men moet aantonen hoe men dat wil doen. Dat betekent dus een zogenaamde vergunning met resultaatverplichting.

Handhaving.

En - dat staat voor de SP als een paal boven water - als het onverhoopt misgaat, handhaaft de gemeente wel en zet ze niet steeds een route in om een situatie ter plekke te legaliseren, zoals dat tot nu toe vaak nog gebeurd.

Op deze manier krijgen en houden we als gemeente Horst aan de Maas volgens de SP een mooi en interessant buitengebied voor de bewoners, ondernemers én toeristen.