Gasthoês op Horster maat

9 september 2014

Gasthoês op Horster maat

Als het aan het gemeentebestuur ligt wordt cultureel centrum 't Gasthoês in Horst ingrijpend verbouwd. Komende jaren moet er acht miljoen euro worden gestoken in de verbouwing van het Gasthoês. Dit bleek vorige week tijdens een informatiebijeenkomst waarin voor het eerst in de openbaarheid over de plannen werd gesproken.

De SP vindt dat het Gasthoês moet worden verbouwd, maar is kritisch over de plannen. “Acht miljoen euro is zeker in deze tijden van bezuinigingen een enorm bedrag. Daarnaast wil de SP geen groot cultuurpaleis in Horst terwijl in de andere dorpen alle voorzieningen verdwijnen. Het Gasthoês renoveren is een goed idee, maar dit mag niet ten koste gaan van andere voorzieningen in onze gemeente.” Aldus SP raadslid Thijs Coppus.

Afgelopen twee jaar zijn in het diepste geheim plannen gemaakt voor 't Gasthoês, de gemeenteraad was hier niet van op de hoogte. Zelfs bij de gesprekken over een nieuwe coalitie is er niet gesproken over de plannen en de duizenden euro's die toen al waren uitgegeven aan een onderzoeksbureau.

Thijs Coppus: “Dit geeft geen vertrouwen. Wij vinden dat de inwoners van Horst aan de Maas mee moeten kunnen praten over de toekomst van het Gasthoês. Geen dure bureau's of geheim gedoe, maar samen met betrokken burgers en de gebruikers een plan maken voor een nieuw en betaalbaar Gasthoês.”