Vragen SP-kamerlid Van Gerven aan staatssecretaris Van Rijn over meldingen bij Inspectie

23 mei 2014

Medewerkers van De Zorggroep, de grootste zorginstelling in Noord- en Midden-Limburg (thuiszorg, verpleeg- en verzorgingshuizen),  hebben klachten ingediend bij de Inspectie voor de Volksgezondheid. De Inspectie heeft in een brief aan de (anonieme) medewerkers laten weten de klachten in juni a.s. onder de aandacht te brengen van de directie van De Zorggroep. SP-kamerlid Henk van Gerven heeft over de klachten en de reactie van de Inspectie vragen gesteld aan staatssecretaris Martin van Rijn.

De medewerkers wijzen er op dat op de woongroepen bij dementerende bewoners nog maar één verzorgende aanwezig is, waardoor er steeds vaker gevaarlijke situaties ontstaan. Afdelingen draaien continue op onderbezetting: zorguren worden daardoor niet geleverd en er dreigt overbelasting van medewerkers, met alle gevolgen van dien voor de kwaliteit van de zorg. Overuren worden niet meer uitbetaald en het terugnemen in vrije tijd kan vervolgens niet vanwege de hiervoor genoemde knelpunten. Een verpleeghuis met 4 afdelingen is onlangs gesloten. De bewoners moeten verplicht verhuizen. Deze bewoners worden overgeplaatst naar leegstaande kamers in verzorgingshuizen van De Zorggroep, waar geen of te weinig faciliteiten zijn voor de verpleeghuisbewoners, die meer zorg en verpleging verlangen dan de bewoners van de verzorgingshuizen. Het personeel van de verzorgingshuizen die de bewoners van de verpleeghuizen hebben opgevangen krijgt pas bijscholing voor de verpleging en zorg aan deze bewoners (met meer gecompliceerde handelingen) op het moment dat de bewoners zijn verhuisd. Terwijl de Raad van Bestuur van De Zorggroep al bijna een jaar wist dat dit stond te gebeuren. Daar is niet op geanticipeerd. Ondertussen is De Zorggroep bezig met het ontslaan van medewerkers, die vervolgens via een brief verzocht worden tot en met september vakantiewerk te komen doen (waarbij ze hun “oude” werkzaamheden moeten verrichten tegen een lager loon!).

SP-kamerlid Van Gerven vraagt hoe Staatssecretaris Van Rijn (PvdA) de klachten beoordeeld die medewerkers van De Zorggroep hebben gemeld aan de Inspectie voor de Gezondheidszorg over onvoldoende toezicht op dementerende bewoners, onderbezetting op afdelingen, veel langdurig zieken en verplichte diensten op vrije dagen en wat de reden is dat de inspectie alleen een gesprek aangaat met de Raad van Bestuur en verder geen zelfstandig en onafhankelijk onderzoek doet naar de klachten bij de Zorggroep. Ook vraagt Van Gerven of de staatssecretaris in de meldingen van de werknemers van De Zorggroep en de reactie daarop van de Inspectie aanleiding ziet om over te gaan tot capaciteitsuitbreiding van het aantal inspecteurs bij de Inspectie voor de Gezondheidszorg.