SP: gemeenteraden misleid bij Floriade

22 november 2013

SP: gemeenteraden misleid bij Floriade

Op donderdag 21 november werd het onderzoeksrapport naar het tekort van de Floriade gepresenteerd. In het rapport wordt geconcludeerd dat de gemeenteraden niet goed zijn geïnformeerd over het verloop van de Floriade, de verantwoordelijk wethouders niet op hun taak waren berekend en al in augustus duidelijk was dat de Floriade verlies zou gaan leiden.

Het rapport schetst een vernietigend beeld van de manier waarop de directie, de verantwoordelijk wethouders en de leden van de Raad van Commissarissen te werk gingen. Wethouders waren niet capabel en lieten zich door de directie overbluffen en het was een puinhoop bij de Raad van Commissarissen. Volgens de SP ligt de verantwoordelijkheid voor het financiële debacle niet bij een persoon, maar bij meerdere personen.

Al vanaf 2002, toen voor het eerst werd gesproken over de komst van de Floriade naar de regio Venlo, heeft de SP gewaarschuwd voor de financiële risico's. Meerdere keren heeft de SP in zowel de gemeenteraden als Provinciale Staten gevraagd om duidelijkheid over de financiën en gemaakte afspraken tussen wethouders en de directie van de Floriade. Keer op keer kregen raads- en Statenleden niet de juiste informatie of werd hen informatie onthouden.

De commissie concludeert dat de gemeenteraden onvoldoende zijn geïnformeerd en dat de raden hun controlerende rol niet goed uit hebben kunnen voeren. Hier is van tevoren bewust voor gekozen, want doordat de Floriade als bedrijf werd gerund was goede controle door gemeenteraden bij voorbaat onmogelijk. De SP heeft hiervoor altijd gewaarschuwd.

Nog ernstiger is dat toen een duidelijk tekortschietende raad van commissarissen, wel openheid gaf aan verantwoordelijke collegeleden over een handen zijnde tekorten deze informatie de gemeenteraden nooit heeft bereikt. Voor de SP is dit reden om te stellen dat er bewust informatie is achtergehouden bij de gemeenteraden in de regio door de wethouders. Een zeer ernstige constatering waarvan de SP fracties in de regio zich beraden op de consequenties die dit zou moeten hebben.

OP L1 TV geeft Thijs Coppus, fractievoorzitter van de SP in de gemeenteraad van Horst aan de Maas, zijn commentaar op het rapport (hier te downloaden). Hij kondigt in het interview aan dat de SP-fractie in Provinciale Staten en de afdelingen van de SP in Noord-Limburg een petitie zijn gestart, waarin ze de leden van de Raad van Commissarissen oproepen verantwoording af te leggen over hun handelen en de ontvangen vergoedingen terug te storten. De website waarop u de petitie kunt ondertekenen, kunt u hier downloaden.

Op de website van L1 vindt u een uitgebreid dossier met betrekking tot de Floriade, dat u hier kunt downloaden en in het dossier "Landbouw" van de SP Horst aan de Maas (hier te downloaden) kunt u ook veel artikelen terug vinden over de Floriade (tot aan juli 2002). Daaronder een artikel over de carnavalskraker, die de SP maakte over het Floriade-fiasco (dat u hier kunt downloaden).