SP presenteert carnavalskraker over Floriade

22 januari 2013

SP presenteert carnavalskraker over Floriade

De Limburgse SP heeft weer een carnavalskraker gepresenteerd. De afgelopen jaren is het een traditie geworden dat de SP een carnavalslied opneemt met een actueel Limburgs thema. De nieuwste hit staat helemaal in het teken van het Floriade-fiasco en heet “Weej gaon de bloome boete zette” (wij gaan de bloemen buiten zetten).“

Toen de zomer ten einde liep, sloot de Floriade af met een miljoenentekort. De strekking van “Weej gaon de bloome boete zette” is dan ook dat de inwoners van Limburg de rekening van de Floriade betalen. "Daarom zit er niks anders op dan ondanks alle Floriade-ellende de komende tijd de bloemen buiten te zetten.” Aldus SP Statenlid Thijs Coppus.

Floriade-directeur Paul Beck blijkt niet zo gecharmeerd van de carnavalskraker: “Extreem. Onder de gordel. Vuilspuiterij.” Het liedje, Weej Gaon De Bloome Boéte Zette getiteld, steekt de draak met het "Floriade-fiasco” en zet de directeuren neer als graaiers. Satirisch bedoeld, maar Beck kan er niet om lachen: “Ik snap niet waarom ze ons graaiers blijven noemen. Ik beschik over een contract, dat is geaccordeerd door de aandeelhouders. Dit is typisch SP”, aldus Beck op de website van Dagblad de Limburger.