Algemene Ledenvergadering SP Horst aan de Maas

25 mei 2013

Algemene Ledenvergadering SP Horst aan de Maas

Op donderdag 16 mei hield de SP Horst aan de Maas haar jaarlijkse Algemene Ledenvergadering. Naast het kiezen van een nieuw bestuur en het financiële verslag over 2012 werd ingegaan op de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 en verslag gedaan van de activiteiten van de afdeling.

Nieuw bestuur
Via schriftelijke stemming werd het nieuwe bestuur gekozen, met daarin een aantal oudgedienden. Thijs Coppus, die al wel lid was van het bestuur, werd gekozen tot voorzitter en Paul Geurts tot organisatiesecretaris. Felix van Haren bleef penningmeester. Nieuwe leden in het bestuur zijn Bart Cox, Thijs Lenssen en Frank Spreeuwenberg. Zij gaan de komende tijd onder andere - met veel enthousiasme – samen met het campagneteam de gemeenteraadsverkiezingen voorbereiden, die in 2014 gaan plaats vinden. In september – zo werd aangekondigd – wordt een extra Algemene Ledenvergadering georganiseerd, waar in gegaan zal worden op de inhoud van het verkiezingsprogramma en worden de kandidaten gepresenteerd voor de gemeenteraad. .
Om de leden – maar ook andere burgers in Horst aan de Maas – de gelegenheid te geven onderwerpen en ideeën aan te dragen voor het verkiezingsprogramma, is op de website van de afdeling een reactiemogelijkheid geplaatst

Verslag van activiteiten
De SP Horst aan de Maas heeft een actieve periode achter de rug. De SP-werkgroepen Land- en Tuinbouw Noord-Limburg en Wmo (Wet maatschappelijke opvang) hielden drukbezochte informatie-avonden (beiden met meer dan 100 aanwezigen). De avond van de werkgroep Land- en Tuinbouw ging over Soja (uit Brazilië) en de Intensieve veehouderij (in Nederland) en werd gehouden op de Floriade. De Werkgroep Wmo hield in het gemeentehuis een interessante avond over de (bezuinigings)plannen van de PvdA/VVD-regering, die onder andere de Thuiszorg ernstig bedreigen.

Ook werd ingegaan op de succesvolle actie van de pas opgerichte ROOD-afdeling. De leden van Rood, jongeren in de SP, vertelden enthousiast over de actie bij het gemeentehuis en ontvouwden hun plannen voor komende acties, gericht op de eis om in Horst aan de Maas meer woningen (voor jongeren) te bouwen. Naast andere acties – waaronder de succesvolle Floriadewandeling op Hemelvaartsdag - werd tenslotte ingegaan op de werkzaamheden van de Hulpdienst van de SP. Geconcludeerd werd dat de SP, die in 1993 in Horst gestart is, dit jaar 20 jaar bestaat. Besloten werd daar in de Algemene Ledenvergadering van september aandacht aan te besteden.

Gemeenteraadsverkiezingen
Ter afsluiting van de algemene ledenvergadering ging Thijs Coppus in op de verkiezingen in 2014. Hij schetste de verwachtingen voor die verkiezingen en de kansen die die verkiezingen bieden om zaken in Horst aan de Maas wezenlijk te verbeteren. Vanuit de vergadering werden al spontaan belangrijke onderwerpen genoemd voor het verkiezingsprogramma, dat in september – zoals gezegd – besproken zal worden. De komende tijd gaat het bestuur en de fractie zich vooral inspannen om een kwalitatief hoogstaande kandidatenlijst op te stellen.