Waar heb ik dat eerder gehoord: Subsidie onderhoud bomen...

27 januari 2013

Waar heb ik dat eerder gehoord: Subsidie onderhoud bomen...

In Dagblad de Limburger van donderdag 17 januari 2013 stond vermeld dat het College van B&W besloten heeft dat particulieren in Horst aan de Maas met bijzondere of monumentale bomen op hun grond vanaf februari bij de gemeente aan kunnen kloppen voor een financiële vergoeding voor het onderhoud. De gemeente wil daarmee bereiken dat bijzondere en monumentale bomen minder snel gekapt worden. Een lovenswaardig initiatief, waarvoor SP al in 2003 een concreet inititiatiefvoorstel heeft ingediend.

Het initiatiefvoorstel van de SP werd in 2003 slechts gedeeltelijk overgenomen. Met name het voorstel om subsidie te verstrekken, werd niet overgenomen (lees hier over de beraadslagingen in de gemeenteraad).

Alle partijen vonden het SP-initiatiefvoorstel toen sympathiek, maar hadden specifieke argumenten het voorstel toch niet over te nemen. Het College van B&W kwam in 2003 snel met een eigen voorstel, dat veel minder ver ging dan het SP-voorstel.

Nu constateert het college dat het zaak is dat - met een subsidie van 75% van de onderhoudskosten - monumentale en bijzondere bomen van particulieren (of op particuliere grond) goed onderhouden worden, zodat ze langer behouden blijven. Ook het toenmalige idee van de SP om de bureaucratie voor het kappen van (particuliere) bomen (die geen of nauwelijks monumentale of bijzondere waarde hebben) op te heffen, wordt nu door het college overgenomen (lees hier het voorstel en hier het conceptbesluit dat aan de raad voorgelegd wordt).