Waar heb ik dat eerder gehoord: Sociale huurwoningen...

19 februari 2012

Waar heb ik dat eerder gehoord: Sociale huurwoningen...

In de vergadering van 13 september 2011 lanceerde het CDA het voorstel om een onderzoek te doen naar de problemen in de sociale huurwoningsector en te kijken of grondprijsdifferentiatie een oplossing kan bieden. Op zich een prima voorstel! Maar waar hadden we dat eerder ook al weer eens gehoord?

In 2004 wees de SP er op dat de huren zo hard stegen. Aan het eind van dat jaar werd het volkshuisvestingsplan door de gemeenteraad – en dus ook door het CDA - goedgekeurd en werd aan de huurprijs niets gedaan. De SP stemde tegen het plan omdat goede en ook vaak betaalbare huurwoningen gesloopt of verkocht werden en hiervoor in de plaats geen betaalbare woningen terug kwamen. In 2008 kwam de gemeente met een woonvisie. Een tekort aan sociale huurwoningen werd gesignaleerd. De SP vroeg steun aan de raad om echt oplossingen te vinden, maar de steun van de andere partijen kwam er weer niet. Oplossingen van de SP – bijvoorbeeld om grond goedkoper te verkopen om de huurhuizen goedkoper te bouwen (grondprijsdifferentiatie) - kreeg geen steun, want ‘de markt bepaalt’ was de slogan van het CDA. Kortom: goede en betaalbare huurwoningen voor mensen die een koopwoning niet kunnen betalen. De SP heeft er altijd voor gepleit. Het CDA blokkeerde de oplossingen, met als gevolg dat de problemen alleen nog maar ernstig zijn geworden en er nu toch echt actie nodig is. De SP heeft natuurlijk graag ingestemd met het voorstel.

Lees hier het artikel van 20 juli 2004 over het volkshuisvestingsplan.
Lees hier het artikel van 9 december 2007 over de kritiek van de SP op de subsidie op starterswoningen.
Lees hier de discussie in de gemeenteraad over de woonvisie in oktober 2008