SP tevreden over toezeggingen jaarlijkse evaluatie woningbouw

25 oktober 2008

SP tevreden over toezeggingen jaarlijkse evaluatie woningbouw

De woonvisie van de gemeente Horst aan de Maas die onlangs werd vastgesteld, kan in grote lijnen rekenen op instemming van de SP-fractie. De SP is tevreden met de toezegging door de wethouder dat jaarlijks de stand van zaken met betrekking tot behoefte aan woningen en gerealiseerde woningen in de raad ter sprake komt.

Woonvisie
Het zou zo uit het verkiezingsprogramma van de SP kunnen komen: groeien in kwaliteit, de koers op hoofdlijnen gericht op onder andere het behouden en versterken van vitaliteit van de tien kernen, voldoende bouwen voor eigen woningbehoefte, dorps wonen op alle schaalniveaus, stimuleren van zelfstandig blijven wonen, duurzaam bouwen als vanzelfsprekendheid en de gemeente als regisseur. Maar het betreft in dit geval de woonvisie van het college van B&W. Logisch dat de SP-fractie in grote lijnen kan instemmen met die woonvisie. Maar de vertaling in de daawerkelijke acties wijkt wel af van waar de SP voor gekozen zou hebben. Het duidelijkst zien we dit in de achterstand van honderd sociale huurwoningen en het teveel aan gebouwde appartementen en plannen voor nog te bouwen appartementen.

Achterstand sociale huurwoningen
Wat betreft de achterstand van sociale huurwoningen: de toezegging is gedaan dat deze op korte termijn opgeheven wordt. Afspraken worden gemaakt met Wonen Horst om zo spoedig mogelijk te concretiseren wanneer en waar huurwoningen gebouwd gaan worden.

Te veel appartementen
Minder tevreden is de SP met het overmatige aanbod aan gebouwde en geplande bouw van appartementen. En het college heeft de zorgen van de SP op dit punt niet weg kunnen nemen. Wel is toegezegd dat jaarlijks de stand van zaken met betrekking tot behoefte aan woningen en gerealiseerde woningen in de raad ter sprake komt. Door die toezegging blijft de fractie van de SP op de hoogte van hoe het gesteld is met de plannen rond de appartementen in het centrum van Horst. En indien nodig daar kritische kanttekeningen bij plaatsen.

Bouwen voor ouderen
De SP heeft van het begin af aan grote vraagtekens gezet bij het grote aantal appartementen. De uitleg van de wethouder dat ouderen dichter bij de voorzieningen willen wonen en dat "dus" appartementen in de kern Horst gebouwd moeten worden, zijn voor de SP niet echt overtuigend. "Je kunt er ook voor kiezen om meer voorzieningen bij de ouderen te brengen. Zorg dat je in alle wijken en kernen voldoende voorzieningen hebt", aldus SP-woordvoerder Frank Spreeuwenberg. Hij vervolgt: "Niet duidelijk is welke keuze de oudere zou maken, als gekozen moet worden tussen verder weg wonen van voorzieningen, maar wel grondgebonden of dichterbij voorzieningen, maar dan in een appartement 1- of 2- hoog". Wethouder Stas erkende - als reactie op de inbreng van de SP - dat door de herstructurering van het Horster centrum een groot aantal appartementen gebouwd moet worden om die herstructurering rendabel te maken.

Taak dorpsraden
De visie en de koers op hoofdlijnen, met daarbij de toezegging dat er jaarlijks een evaluatie plaats vindt, was voor de SP-fractie voldoende om in te stemmen met de woonvisie. "Er is", volgens SP-raadslid Spreeuwenberg, "mede een taak voor de dorpsraden om per kern de wensen en behoeften goed te blijven volgen en in te brengen in deze jaarlijkse evaluatie".

Lees hier de Woonvisie van het College van B&W en hier kunt u het debat over de woonvisie in de gemeenteraad lezen.