SP Horst aan de Maas: wijs Bestuursakkoord over Wsw af!

22 mei 2011

SP Horst aan de Maas: wijs Bestuursakkoord over Wsw af!

De SP-fractie Horst aan de Maas dringt er bij het College van B&W van die gemeente op aan, om het Bestuursakkoord tussen de regering Rutte (CDA, VVD, ondersteunt door de PVV) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) met betrekking tot de aanpassingen van de Wet Sociale Werkvoorziening, af te wijzen.

In verband met de financiële en economische recessie heeft de regering allerlei plannen gemaakt om te bezuinigen. De rijksoverheid schuift een deel van de problemen door naar de gemeenten, die op hun beurt bezuinigingen doorschuiven naar de burgers. Op deze manier worden de bezuinigingen voor een groot deel neergelegd bij mensen die het al moeilijk hebben: chronisch zieken, mensen met een arbeidsbeperking, mensen in de Wajong en in de Wsw. Om dat te bereiken heeft de regering een conceptakkoord (Bestuursakkoord) afgesloten met onder andere de VNG (namens de gemeenten). Binnenkort moeten de gemeenten die aangesloten zijn bij de VNG, laten weten of zij in kunnen stemmen met het Bestuursakkoord.
Als gevolg van het Bestuursakkoord wordt de Wsw versoberd door verlaging van de instroom en het opschroeven van de uitstroom. De Wsw blijft op die manier alleen bestaan voor mensen die er al in zitten en voor mensen die een indicatie krijgen voor een beschermende werkplek. Voor mensen die op de wachtlijst staan en mensen die in de nieuwe structuur niet meer in aanmerking komen voor een Wsw- indicatie wordt ingezet op werkgelegenheid met loondispensatie bij reguliere werkgevers. Het is niet aannemelijk dat er voldoende werkgelegenheid beschikbaar zal komen voor de mensen die uit de boot vallen bij de Wsw. Specifieke maatregelen om die werkgelegenheid te stimuleren zijn niet in het regeerakkoord opgenomen. De groep die het vanwege een arbeidshandicap niet lukt om bij een reguliere werkgever een baan te vinden en die niet in aanmerking komt voor beschutte werkplek, krijgt bijstand. En op die bijstand wordt ook nog eens bezuinigd. Uiteindelijk betekent dit dat veel banen in de sw verloren gaan en mensen in een uitkeringssituatie terecht komen. Dat kan en mag nooit de bedoeling zijn van een regeling die er juist op gericht zou moeten zijn, zoveel mogelijk mensen actief te houden.

De SP Horst aan de Maas vraagt B&W van Horst aan de Maas met klem om zich uit te spreken tegen de forse bezuinigingen op mensen met een arbeidsbeperking. Juist in deze economisch moeilijke tijd moet de gemeente haar verantwoordelijkheid voor deze groep nemen.