'Raadsleden Horst niet integer'

6 januari 2010

'Raadsleden Horst niet integer'

Een aantal raadsleden van Horst aan de Maas heeft tijdens de verkiezingscampagne niet integer gehandeld door via clubbladen en e-mailbestanden van verenigingen stemmen te werven. De SP vindt het ongepast verenigingen, waarvan de raadsleden lid zijn, te gebruiken voor een persoonlijke verkiezingscampagne. Dat berichtte Dagblad de Limburger naar aanleiding van de inbreng van Frank Spreeuwenberg bij de bespreking van "de gedragscode bestuurders" in de gemeenteraad van Horst aan de Maas.

Gedragscode bestuurders
In de raadsvergadering van 4 januari werd de nieuwe raad van de fusiegemeente Horst aan de Maas geïnstalleerd. In de eerste vergadering in de nieuwe samenstelling kwamen vooral formele zaken aan de orde. Eén van de agendapunten was de gedragscode voor bestuurders. Volgens de SP fractie een goed moment om bij de start van een nieuwe raadsperiode te praten over wat zo’n gedragscode nu precies betekent. De SP stelde de vraag aan andere fracties hoe zij met de gedragscode willen omgaan. Wat betekent zo’n code in de praktijk? Echter, de vraag werd niet beantwoord, maar er werd verontwaardigd gereageerd op de voorbeelden die de SP noemde om de vraag te verduidelijken.

Stemmen werven via verenigingen
Tijdens de verkiezingen hebben alle partijen het gehad over de kiezers dichter bij de politiek brengen. Vaker heeft de SP duidelijk gemaakt dat dat maar op één manier kan: door zelf aan de slag te gaan. Je geeft zelf het goede voorbeeld. Frank Spreeuwenberg: "Als SP-fractie zijn we benieuwd naar hoe andere partijen kijken naar zo’n gedragscode. Bij de aanvang van de vorige raadsperiode is er een vrijwel identieke gedragscode vastgesteld en de SP-fractie heeft geconstateerd dat er zaken zijn gebeurd die we ongepast vinden. Als voorbeeld noemde ik in de raadsvergadering een kandidaat-raadslid dat gebruik maakte van het verenigingsblad om zijn persoonlijke wervingsfolder mee te sturen en een andere kandidaat die gebruik maakte van het e-mail adressenbestand van een vereniging om zo stemmen te werven. Binnen de SP hebben we hier over gesproken en wij veroordelen deze methodes om stemmen te vergaren. De kandidaten die voor de SP op de lijst staan en komen te staan zullen zich niet schuldig maken aan dit soort gedrag gedrag. Ook zullen zij, mochten zij benaderd worden door verenigingen om gebruik te maken van hun adressenbestand, dit afwijzen". Spreeuwenberg benoemde ook dat de SP vindt dat een vereniging hier niet aan mee zou moeten werken, maar zeker een raadslid niet. "Als volksvertegenwoordiger behoor je alle schijn van belangenverstrengeling te vermijden", aldus Spreeuwenberg. Hij vroeg namens de SP-fractie naar de visie van de andere partijen over het omgaan met de gedragscode: "We zijn benieuwd hoe de andere partijen hierover denken en wat deze partijen gaan doen om de integriteit van de kandidaatraadsleden hoog te houden en op die manier te werken aan het winnen van het vertrouwen in de politiek van alle inwoners van Horst aan de Maas".

De reactie van Essentie en Pvda/PK verbaasde de SP. De andere fracties reageerden alsof ze persoonlijk aangevallen werden. „Het is niet gepast dat hier te doen”, aldus Eric Beurskens van Essentie. „We zitten hier als team en niet om alles buiten op straat te leggen". Zij vonden het schandalig dat de SP dit in de eerste raadsvergadering ter sprake bracht en om zo de integriteit van raadsleden in twijfel te trekken. PvdA’ er Roy Bouten vond niet dat de raadsleden die misbruik maakten van het ledenbestand van verenigingen zichzelf in diskrediet hebben gebracht. Hij stelde dat de SP door haar opmerking raadsleden in diskrediet brengt. CDA-fractieleider Rudy Tegels vond kortweg dat alle raadsleden integer waren. Essentie reageerde verder met de opmerking dat - doelende op de voorbeelden - dat als de SP zou constateren dat zaken niet netjes lopen, zij de betrokkene(n) daar meteen op aan moeten spreken. De SP - zo gaf Spreeuwenberg aan in de raadsvergadering - is het volledig eens met deze opmerking en heeft dat ook gedaan tijdens de verkiezingscampagne.

Uitnodiging aan partijen valt verkeerd
Frank Spreeuwenberg naar aanleiding van de discussie: "Helaas viel de uitnodiging aan de partijen om eens in de spiegel te kijken en gezamenlijk te werken aan het terugwinnen van vertrouwen in de politiek door zelf het goede voorbeeld te geven totaal verkeerd. Door niet over de vertaling van de code te praten maar fel te reageren op de voorbeelden werden onbedoeld de voorbeelden het hoofdonderwerp. Antwoord op de vraag hoe andere partijen in de praktijk omgaan met de gedragscode is er nog steeds niet".