Meerderheid raad steekt 100.000 euro liever in eigen zak.

8 januari 2010

Meerderheid raad steekt 100.000 euro liever in eigen zak.

De gemeenteraad van de nieuwe fusiegemeente Horst aan de Maas heeft een grote kans laten liggen om de eerste besparingen op uitgaven door te voeren. Honderdduizend euro in eigen zak...
Tijdens de eerste raadsvergadering, waarin de nieuwe gemeenteraad onder andere de hoogte van de raads- en onkostenvergoeding voor de raadsleden vaststelt, heeft de SP voorstellen gedaan om niet het wettelijk maximale bedrag uit te betalen aan de raadsleden.

Gemiste kans: Raad bezuinigt niet op eigen vergoedingen
De voorstellen van de SP om te besparen op de uitgaven voor de gemeenteraadsleden werden door de rest van de raadsfracties afgewezen. “Een gemiste kans”, aldus Frank Spreeuwenberg, “door niet voor de maximale vergoeding te gaan, maar 80% hiervan, zou de raad zelf een goed voorbeeld geven en zo een besparing voor de gemeente en gemeenschap realiseren van meer dan 100.000 euro structureel per jaar.”

Bij de start van een nieuwe raadsperiode wordt de verordening rechtspositie raads- en commissieleden vastgesteld. Hierin is geregeld hoe hoog de raadsvergoeding en de onkostenvergoeding is voor de zittende raadsleden. Deze vergoeding is wettelijk geregeld conform de inwoneraantallen. Momenteel heeft de gemeente 40.780 inwoners. Hierdoor komt de raadsvergoeding op 1111,52 euro per maand en daarbij een onkostenvergoeding van 269,82 euro per maand. Dit is een flinke verhoging van de vergoedingen voor raadsleden. De raadsvergoeding voor een gemeente tot 40.00 inwoners geeft recht op een maximale vergoeding van respectievelijk 853,77 en 208,35 euro. Met een verwachte bevolkingskrimp van 2% komen we weer in een lagere klasse terecht. Maar de eenmaal ingedeelde klasse blijft geldig tot het einde van de raadsperiode.

Besparing 100.000 euro van SP afgewezen door meerderheid gemeenteraad.
SP raadslid Frank Spreeuwenberg bepleitte gebruik te maken van de mogelijkheid die de wet geeft om niet voor het maximale bedrag te gaan, maar dit vast te stellen op 80%. De SP diende hier dan ook amendementen in om de artikelen die gaan over de hoogte van de vergoedingen aan te passen. “Niemand gaat er op achteruit” aldus Spreeuwenberg, “want de vergoedingen worden hoger dan in de voormalige gemeente Horst aan de Maas.” Deze waren tot eind 2009 vastgesteld op 691 euro raadsvergoeding en 175,71 euro onkostenvergoeding per maand. In het voorstel van de SP zou de vergoeding uitkomen op 889,21 euro als raadsvergoeding en 215,85 euro als onkostenvergoeding.

Geen enkele fractie steunde de amendementen van de SP om deze aanpassing door te voeren. Volgens de PvdA bij monde van de heer van der Weegen zijn de vergoedingen al aan de lage kant en de heer Beurskens van Essentie vond het ook gezien de tijdsinvestering niet nodig om de vergoeding naar beneden bij te stellen. Spreeuwenberg: “Jammer, dit had al een besparing van 90.000 euro op kunnen leveren. Dit had een goed voorbeeld kunnen zijn voor de eerste bezuiniging. Ik kan alleen maar concluderen dat de meerderheid van de raad dit geld liever in eigen zak steekt.”

Ook het pleidooi van de SP om af te zien van de uitbreiding van de faciliteiten voor internet werd niet opgepikt door de andere fracties. Voorheen werd in geval dat iemand nog geen internetaansluiting had, alleen de aansluitkosten voor internet vergoed. In het nieuwe voorstel staat dat zowel de aansluitkosten als de abonnementskosten vergoed kunnen worden. De hele regeling was naar de mening van de SP geen goed voorbeeld om te beginnen aan een raadsperiode waar bezuinigen al vele malen genoemd is. Bezuinigen moet, maar blijkbaar niet op jezelf.