SP verstevigt positie in Horst aan de Maas

19 november 2009

SP verstevigt positie in Horst aan de Maas

Op 18 november, tijdens de vervroegde gemeenteraadsverkiezingen, heeft de SP vijf zetels behaald. Lijsttrekker Michael Van Rengs is tevreden met de uitslag: “Ten opzichte van 2006 heeft de SP zo'n 2% gewonnen. We hebben onze positie duidelijk verstevigd, zijn in een aantal plaatsen waar we nog nooit mee hebben gedaan de tweede partij geworden en hebben een enorme klapper in Grubbenvorst gemaakt.”

In 2006 behaalde de SP in Horst aan de Maas 25% van de stemmen. In Meerlo-Wanssum en Sevenum deed de SP niet mee. Over de hele nieuwe gemeente gerekend zou dit betekenen dat de SP 17,3% van de stemmen zou hebben behaald, zoals blijkt uit de grafiek van de uitslag in 2006.

Verkiezingsavond op 18 november: De SP haalt 19,3% van de stemmen. “Een mooie winst”, aldus Michael Van Rengs. “De SP heeft zich de afgelopen jaren vaak in de buurten en dorpen laten zien. En dat heeft zich vertaald naar deze mooie uitslag. De SP stond regelmatig in winkelcentra en op stations en was regelmatig in de buurten te vinden om met de mensen in gesprek te gaan. Daarnaast is de SP de motor achter het verzet tegen de komst van megastallen geweest. Nadat duidelijk werd dat er nabij Grubbenvorst een megastal zou komen voor 33.000 varkens en 1,3 miljoen kippen, heeft de SP samen met verontruste inwoners een actiecomité opgericht. Ondertussen is het actiecomité een bloeiende vereniging die knokt voor behoud van het open landschap, gezonde lucht en behoud van familiebedrijven. Door samen met de mensen het verzet te organiseren, is de SP verreweg de grootste partij van Grubbenvorst geworden. We hebben ruim 35 procent van de stemmen gekregen. Na ons komt het CDA met 22 procent.”

De SP in Horst aan de Maas vierde onlangs haar 20 jarig bestaan. “We hebben hier keihard voor moeten knokken”, zegt Paul Geurts, SP'er van het eerste uur. In 1990 kwam de SP met een zetel in de gemeenteraad van de toenmalige gemeente Horst. “Ondertussen hebben we 2 herindelingen achter de rug en telkens is het gelukt om onze positie te verstevigen en stappen vooruit te zetten. We hebben een langzame, maar gestage groei door gemaakt. Dit is een kwestie van hard werken, strijd, soms kleine successen boeken en duidelijk hebben waar je naar toe wilt. In Horst aan de Maas maakt de SP het verschil door actief te zijn en actief naar de mensen toe te gaan. Mede hierdoor onderscheidt de SP zich van de andere partijen”, aldus Paul Geurts. Michael Van Rengs voegt toe: “Een ander belangrijk punt is dat de SP geen onderdeel uit maakt van de gevestigde orde. Ook nu weer denkt het CDA dat ze het wel even met Essentie en de PvdA kan regelen. CDA-voorzitters en leden van dorpsraden hebben de mensen opgeroepen om op lokale CDA kandidaten te stemmen. En de grootste ouderenbond van Horst heeft haar leden opgeroepen om op een CDA kandidaat te stemmen. Wij doen hier niet aan mee en dat weten de mensen.”

In 2006 wilde het CDA niet met de SP samenwerken en werd de SP buiten het college gehouden. “De SP moet mee gaan besturen, we hebben wederom veel vertrouwen van de mensen gekregen. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren bewezen dat we goede ideeën hebben. Die willen we graag in de praktijk brengen”, aldus Van Rengs.

Aan de uitslag van de verkiezingen in Grubbenvorst heeft Dagblad de Limburger een apart artikel besteedt, dat hier te downloaden is. Op de weblog van de lijsttrekker van het CDA, Leon Litjens, kan doorgeklikt worden naar de analyse van het CDA met betrekking tot de verkiezingen. Daarin wordt vastgesteld dat het CDA "een beperkt" verlies heeft geleden. Beperkt? Als je respectievelijk 17 en 8% (gemiddeld dus ruim 12%) verliest? Je zou haast gaan vermoeden dat het CDA haar les nog niet geleerd heeft.

De precieze gegevens met betrekking tot de uitslagen kunt u hier vinden.