SP plaatst eigen wegwijzer naar voorzieningen

9 november 2009

SP plaatst eigen wegwijzer naar voorzieningen

De SP afdeling Horst aan de Maas heeft op maandag 9 november in Grubbenvorst de eerste wegwijzer voor het nieuwe Horst aan de Maas geplaatst.
De wegwijzer in Grubbenvorst
Hierbij gaat het dan niet om de kortste route naar omliggende kernen, maar om de afstanden die de inwoners moeten gaan afleggen om bijvoorbeeld bij het dichtstbijzijnde gemeenteloket te komen.

Met deze actie wil de SP de schaalvergroting aan de kaak stellen die het gevolg is van de gemeentelijke herindeling. Zo heeft Sevenum nu bijvoorbeeld nog een gemeentehuis, maar na 18 november moeten de inwoners van Sevenum voor hun paspoort naar het gemeentehuis in Horst. Ook wijst de SP met deze actie op de zaken die volgens hen snel gerealiseerd moeten worden. Zo wachten de mensen in Broekhuizen bijvoorbeeld al jaren op een veilige fietsroute naar Horst en zouden Kronenberg, Griendtsveen en Evertsoord graag een pinautomaat in hun dorp willen hebben.

Waar staan de wegwijzers?
Elke kern heeft een eigen wegwijzer met daarop de voorzieningen die volgens de SP in die kern nodig zijn. Misschien mist u een voorziening op de wegwijzer. Dan kunt u ons een mail sturen met uw suggestie. Ons mailadres is: horst@sp.nl

America
In America missen we een consultatiebureau. Ouders moeten nu met hun kroost naar Horst hiervoor.
Daarnaast zien we graag gratis openbaar vervoer voor mensen boven de 65 jaar gerealiseerd. Heel erg belangrijk, om oudere mensen voor een isolement te behoeden en hen de mogelijkheid te geven hun sociale netwerk in stand te houden. Het dichtstbijzijnde gratis openbaar vervoer is nu een proef in Eindhoven.
Ten slotte zien wij in de gehele gemeente Horst aan de Maas graag een defibrillatornetwerk. Defibrillatoren zijn apparaten waarmee men door het toedienen van een elektrische schok het hart van een bewusteloze patiënt weer op gang kan helpen. Op het moment dat iemand een hartaanval krijgt, wordt naar mensen die zich hebben opgegeven voor het netwerk een sms gestuurd met de plaats waar ze een defibrillator kunnen vinden en de plaats waar het slachtoffer ligt. Op deze manier worden mensen die een hartaanval krijgen eerder geholpen, wat de kans op overleven groter maakt.

Broekhuizen en Broekhuizenvorst
In Broekhuizen en Broekhuizenvorst is geen consultatiebureau. Ouders met kinderen moeten hiervoor naar Grubbenvorst. Lastig als je bijvoorbeeld geen auto hebt.
Verder strijdt de SP al heel lang voor een veilige fietsroute van Broekhuizen en Broekhuizenvorst naar Horst. Nu moet men via Tienray fietsen als men een enigszins veilig fietspad wil volgen.
Het defibrillatornetwerk zou in heel Horst aan de Maas gerealiseerd moeten worden.

Evertsoord
De wegwijzer in Evertsoord
De inwoners van Evertsoord geven aan dat zij woonruimte voor jongeren missen. De jongeren trekken weg naar bijvoorbeeld Horst, terwijl veel van hen graag in Evertsoord zouden willen blijven.
Woonruimte voor hulpbehoevende ouderen is nodig, omdat ook ouderen graag in hun eigen dorp willen blijven wonen. Nu zouden ze naar Sevenum moeten verhuizen.
Ook zou het fijn zijn als er een pinautomaat in Evertsoord zou komen. Nu is in Helenaveen de dichtstbijzijnde pinautomaat.

Griendtsveen
De wegwijzer in Griendtsveen
Ook in Griendtsveen is behoefte aan woonruimte voor jongeren en een pinautomaat. De jongeren trekken weg naar bijvoorbeeld Horst en voor geld moeten de inwoners van Griendtsveen naar Deurne.

Grubbenvorst
The making of... het gat wordt gegraven
In Grubbenvorst zouden we (net als in heel Horst aan de Maas) graag openbaar vervoer voor mensen boven de 65 jaar willen hebben. In Eindhoven is daar nu al een tijdelijke proef mee.
The making of... de wegwijzer wordt geplaatst
Schone lucht wordt schaars in Grubbenvorst, en waar we dat wel kunnen vinden? Het Nieuw Gemengd Bedrijf op het Witveld zal daar in ieder geval niet aan meehelpen.
Het gemeenteloket is voor de mensen in Grubbenvorst 9 km ver weg, namelijk in Horst. Het zou fijn zijn als er in Grubbenvorst een eigen gemeenteloket zou zijn.
The making of... hij staat
Vlakbij Grubbenvorst wordt een zandverwerkingsinstallatie geplaatst. Het project is bedoeld om de gevolgen van de overstromingen van de Maas te minimaliseren door het aanleggen van kades en overstromingsgeulen. Dit gaat echter voor veel overlast zorgen in Grubbenvorst. Daarom zouden wij graag willen dat het grind door een drijvende verwerkingsinstallatie op de Maas zelf wordt verwerkt.
Voor het defibrillatornetwerk geldt weer dat we dat in heel Horst aan de Maas gerealiseerd willen zien.
De wegwijzer

Hegelsom
De wegwijzer in Hegelsom
Het zou fijn zijn als er in Hegelsom een mogelijkheid is om als hulpbehoevende oudere te wonen. Nu moeten de Hegelsommers naar Horst verhuizen als zij hulpbehoevend worden.
Voor het defibrillatornetwerk en het gratis openbaar vervoer geldt weer dat we dat graag in heel Horst aan de Maas willen hebben.

Horst
De wegwijzer in Horst
Horst is het grootste dorp in de gemeente. Daardoor zijn veel voorzieningen daar wel voorhanden. Wat wij hier missen is het gratis openbaar vervoer, het defibrillatornetwerk en een veilig fietspad naar Broekhuizen. Parkeerplaatsen daarentegen zijn er volgens ons wel genoeg in het centrum, er zou alleen gekeken moeten worden naar de verkeersveiligheid bij deze parkeerplaatsen.

Kronenberg
De wegwijzer in Kronenberg
In Kronenberg zou het fijn zijn als er een pinautomaat was. Nu moeten de mensen daarvoor naar Sevenum.
Als ouderen hulpbehoevend worden kunnen zij niet in Kronenberg blijven wonen, maar moeten zij verhuizen naar Sevenum. Het zou mooi zijn als men gewoon in Kronenberg zou kunnen blijven.
Ook hier zien wij graag een defibrillatornetwerk.

Lottum
In Lottum is geen consultatiebureau. Men moet hiervoor naar Grubbenvorst. Ook kunnen Lottummers niet in hun eigen dorp blijven als zij hulpbehoevend worden. Ze zouden dan naar Horst moeten verhuizen.
En het defibrillatornetwerk zou hier ook gerealiseerd moeten worden.

Meerlo
In Meerlo is behoefte aan een eigentijds sportpark. Nu moeten mensen daarvoor naar Oostrum.
Het dichtstbijzijnde consultatiebureau is in Tienray, en voor het gemeenteloket moet men naar Horst.

Melderslo
De wegwijzer in Melderslo
Ook Melderslo heeft geen consultatiebureau, het dichtstbijzijnde is in Horst.
Graag zien wij een veilig fietspad van Horst naar Broekhuizen, via Melderslo.
En ook hier moet een defibrillatornetwerk worden opgezet.

Meterik
De wegwijzer in Meterik
In Meterik kun je als hulpbehoevende oudere niet blijven wonen. Hiervoor moet men naar Horst.
Daarnaast zien wij graag gratis openbaar vervoer voor mensen boven de 65 jaar en een defibrillatornetwerk in heel Horst aan de Maas, dus ook in Meterik.

Sevenum
De wegwijzer in Sevenum
Ook Sevenum heeft nog redelijk wat voorzieningen, ook na de herindeling. Wat we wel missen is een gemeenteloket, voor een paspoort moeten mensen voortaan naar Horst. En natuurlijk het defibrillatornetwerk en het gratis openbaar vervoer voor mensen boven de 65 jaar.

Swolgen
In Swolgen gaan stemmen op voor een multifunctioneel centrum. Helaas is dit nog niet gerealiseerd en is het dichtstbijzijnde nu in Melderslo.
Ook in Swolgen kun je als hulpbehoevende oudere niet blijven wonen en moet men naar Horst verhuizen.
Gratis openbaar vervoer voor mensen boven de 65 jaar zou in de hele gemeente gerealiseerd moeten worden.

Tienray
In Tienray is behoefte aan een pinautomaat. De dichtstbijzijnde is in Swolgen. Ook is er onvoldoende woonruimte voor jongeren. De jongeren trekken op deze manier allemaal naar Horst.
Ten slotte willen we in de hele gemeente Horst aan de Maas gratis openbaar vervoer voor mensen boven de 65 jaar.