Initiatief SP-fractie Horst aan de Maas krijgt vervolg in Tweede Kamer

7 september 2009

Initiatief SP-fractie Horst aan de Maas krijgt vervolg in Tweede Kamer

Vanaf het moment dat onder invloed van het neo-liberalisme onder leiding van CDA, PvdA en VVD publieke voorzieningen zoals in de zorg steeds meer geprivatiseerd worden, blijken de bestuurders geen grenzen meer te kennen, als het gaat om de beloning van hun werkzaamheden. geld
Daarmee onttrekken ze middelen aan die voorzieningen - opgebracht met belastingegelden - die juist hard nodig zijn om de werknemers fasoenlijk te betalen en het kwaliteitsniveau op orde te houden. Een voorbeeld is bestuurder Spätjens van Zorggroep Noord- en Midden-Limburg. Hij krijgt een salaris dat ruim uitstijgt boven de zogenaamde "Balkenende-norm". Voor de plaatselijke SP-fractie van Horst aan de Maas reden om deze graaicultuur nog eens onder de aandacht te brengen.

Op initiatief van de SP, bij monde van Hendrik Hazeu, heeft de gemeenteraad van Horst aan de Maas begin juli van dit jaar unaniem haar bezorgdheid uitgesproken over de beloning van de bestuurder van de Zorggroep Noord- en Midden- Limburg. Het salaris van deze functionaris benadert de hoogte van tweemaal de zogenaamde Balkenende-norm. In de tijd dat de kosten van de zorg onder druk staan vindt de Gemeenteraad deze beloning ongepast, zo is de unanieme mening van de gemeenteraad van Horst aan de Maas.

Het intitief van SP-er Hazeu en diens fractie heeft landelijke navolging gekregen. De fractie van de SP in de Tweede Kamer en zelfs het Horster kamerlid Raymond Knops stelden vragen aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, PvdA-ster Jet Bussemaker. In een brief antwoordt ze de beide kamerleden dat het salaris ook naar haar mening te hoog is en dat ze dat onder de aandacht zal brengen bij de Raad van Toezicht van de Zorggroep.

Het zijn steeds dit soort incidenten die aantonen dat de liberalisering van de zorgmarkt niet het vermeende voordeel heeft van hogere kwaliteit tegen een lagere prijs (als gevolg van de door de neoliberalen gewenste concurrentie), maar juist het omgekeerde: meer kosten en minder kwaliteit! Dat probleem moet fundamenteel aangepakt worden, aldus de fractie van de SP.

Lees hier het artikel in Dagblad de Limburger over de reactie van Bussemaker op de kamervragen.