SP: Geen centrale zandverwerkingsinstallatie in Grubbenvorst

21 juli 2009

SP: Geen centrale zandverwerkingsinstallatie in Grubbenvorst

Op 14 juli 2009 heeft de gemeenteraad van Horst aan de Maas besloten dat de Centrale zandverwerkingsinstallatie (CZVI) van DCM, gekoppeld aan een haven en een slibdepot (alles bij elkaar zo'n 45 hectare) zich mag vestigen in het Raaieind in Grubbenvorst.

De SP heeft aangegeven het niet eens te zijn met deze vestiging in verband met de aantasting van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS), waartoe het Raaieind behoort. In de raadsvergadering werd onder andere in gegaan op de grote hoeveelheid projecten, waarmee 'Grubbenvorst' geconfronteerd wordt. Verschillende fracties vonden dat Grubbenvorst gecompenseerd zou moeten worden voor de overlast die deze projecten Grubbenvorst bezorgen. Fractievoorzitter Michael van Rengs ergerde zich aan de opstelling van die partijen...

In zijn betoog in de raadsvergadering ging Van Rengs terug naar de raadsvergadering van november 2006. In die vergadering is er met uitzondering van de SP ingestemd met de visie op de gebiedsontwikkeling Klavertje Vier. De SP heeft toentertijd haar zorgen geuit over de overlast die alle projecten in het kader van Klavertje Vier voor de kern Grubbenvorst zou betekenen. Er gebeurt volgens de SP te veel rondom deze kern. Toentertijd voorzagen de andere partijen dit probleem niet. Nu alle initiatieven - en daarbovenop de vestiging van een grindverwerkingsinstallatie – uitgevoerd (gaan) worden, wil de raad de opeenhoping van de effecten van de verschillende projecten monitoren. Volgens SP-voorman Van Rengs is dit echter te laat en mosterd na de maaltijd.

Van Rengs: "Om alle projecten positiever te laten overkomen wordt er door sommige partijen een Sinterklaasmijter opgezet, want zij willen het geld dat vrijkomt bij deze ‘maasbeveiliging’ uitgeven aan verbeteringen in Grubbenvorst. De SP dacht toch niet dat het doel van de vestiging van de CZVI het generen van geld was? De Maasbeveiliging zou sneller gerealiseerd kunnen worden, als er andere keuzes gemaakt werden. Dit zou ook geen natuur kosten".

Van Rengs stelde verder dat de Ecologische Hoofdstructuur in het Raaieind wordt weggevaagd door hier een gebied van te maken dat er uit komt te zien als een maanlandschap. "Hier zal de komende twintig jaar grind verwerkt worden. Als tegenprestatie gaat de raad zich dan sterk maken voor een groene buffer rondom Grubbenvorst, die eigenlijk al nooit meer de gewenste breedte zal kunnen hebben. Het zou dus verstandiger zijn om het Raaiend te laten behouden, want dan hebben we een garantie voor natuur, namelijk deze die nu al bestaat!"

De SP- er gaf aan dat hij van mening is dat het niet noodzakelijk is om allerlei kaders aan te geven of garanties te vragen. Want deze zijn volgens de SP niet te geven. Hij doelde daarbij onder andere op de wens van de raad dat het gebied na 20 jaar weer tot natuurgebied omgetoverd wordt, terwijl bekend is dat de provincie plannen heeft om na die twintig jaar een containerhaven te realiseren in Raaieind! "De centrale verwerkingsinstallatie moet gewoon niet op die plek komen", stelde de fractievoorzitter. De SP vindt dat hier een verkeerde insteek en dus een verkeerde keuze gemaakt wordt: "Beveiliging wordt ondergeschikt gemaakt aan financieel gewin. Daarnaast kost deze keuze natuur, die zo waardevol is, omdat ze het predicaat ecologische hoofdstructuur bezit".