SP: "Kritiek op grootschalige plannen Horst aan de Maas; pleidooi voor menselijke maat"

17 juni 2009

Afgelopen dinsdag 17 juni besprak de gemeenteraad van Horst aan de Maas de zogenaamde "Burap", de bestuursrapportage van het college van B&W. In die Burap beschreef het college de plannen voor de volgende jaren. In zijn commentaar op de Burap zei SP-fractievoorzitter Michael van Rengs dat over die plannen feitelijk pas door de nieuwe raad in 2010 besloten wordt. Verder kritseerde hij de grootschalige plannen, die het CDA/PvdA-college de afgelopen periode ondersteund heeft en sprak hij een pleidooi uit voor een aanpak die uitgaat van de menselijke maat.

In zijn eerste termijn ging de voorman van de SP in de gemeenteraad naast zijn opmerkingen over de schaal van projecten - waarbij hij wees op projecten als het Nieuw Gemengd Bedrijf (35.000 varkens, 1,2 miljoen kippen, een slachterij en een mestvergistingsinstallatie) en Klavertje Vier - in op een aantal andere zaken. Zo beschreef hij de eisen die naar het idee van de SP gesteld moeten worden aan het beleid na de fusie met Meerlo, Swolgen, Tienray en de gemeente Sevenum. Die moet vooral voorkomen dat de lasten voor de burgers niet stijgen, dat het beleid duidelijk is voor de bevolking en dat het serviceniveau van goed kwaliteit is. Ook het onderhoud van de wegen kwam aan bod. Een aantal jaren geleden verzette de SP zich tegen het plan van B&W om het onderhoud van de wegen in de gemeente op een laag pitje te zetten. De meerderheid van de raad volgde echter het voorstel van B&W. En nu zitten we met de gebakken peren en een slecht wegenstelsel in de gemeente. Naast enkele zaken betreffende sociale zaken bepleitte Van Rengs ook een vesnelde doorvoering van de mogelijkheid van scootmobiekhouders hogere snelheden te rijden, zodat ze ook met een meefietsende partner mee konden rijden. De SP pleit daar allang voor, maar wethouder Stas (PvdA) wees dat steeds af. Tot nu. Hij wil een hogere snelheid mogelijk maken in 2010. Voor de SP moet dat dus sneller gerealiseerd worden.

Michael van Rengs pleitte voor een versnelde aanleg van een fietspad vanuit Broekhuizen naar Horst, zo vlug als de nieuwe gemeenteraad in 2010 aantreedt. Het zelfde geldt voor de aanleg van een zogenaamde plek voor jongeren, het zogenaamde JOP. Na veel gesteggel de afgelopen jaren, moet het er maar eens van komen. E natuurlijk pleitte de fractievoorzitter van de SP voor behoud van natuur en landschapswaarden.

In de tweede termijn reageerde de SP op de eerste termijn van het CDA. Het CDA liet in een powerpointpresentatie zien, wat ze allemaal in de gemeente gerealiseerd had. Van de Kantfabriek tot en met funpop. Met name de opmerking met betrekking tot de Kantfabriek schoot bij de SP in het verkeerde keelgat. Het was enkele jaren geleden met name de SP, die op de bres was gesprongen om de Kantfabriek tot een museum om te bouwen, om daarmee kostbare industriële schatten te bewaren voor het nageslacht. En het was juist het CDA die in eerste instantie dwars lag. Bij de opening van de Kantfabriek zaten - als zo vaak - de CDA-kopstukken op de voorste rij. In een geschiedenismuseum werd daarmee geschiedvervalsing gerealiseerd.

De SP sprak ook haar verbazing uit over het voorstel van de PvdA om in het kader van het stimuleren van cultuur en sport acties te ondernemen om kinderen hiermee in aanraking te laten komen. De SP heeft jaren geleden, al voorgesteld om dat te bewerkstelligen met een soort "strippenkaart". Daar stemde de PvdA toen tegen. Nu zijn de verkiezingen in aantocht en nu tovert de PvdA het plan in een ander jasje te voorschijn. Maar dat was volgens de fractievoorzitster van de PvdA natuurlijk een onjuiste vergelijking.

In zijn tweede termijn zei SP-er Van Rengs tot slot dat voor de SP duurzaamheid heel belangrijk is. Hij noemde het een goed idee dat ingezet zou worden op bijvoorbeel zonnepanelen stimuleren om het milieu te sparen. De tijd om hierover te praten is volgens de SP-leider voorbij. Het wordt nu tijd voor actie.

De volledige tekst van het commentaar op de Burap kunt u hier lezen.