SP wil snel duidelijkheid over standpunt college aandelen Essent

6 februari 2009

SP wil snel duidelijkheid over standpunt college aandelen Essent

Enkele weken geleden heeft de SP vragen gesteld over de mogelijke verkoop van de aandelen Essent die de gemeente Horst aan de Maas in bezit heeft. De SP wilde duidelijkheid van het college over de mogelijke verkoop en het standpunt van het college.

SP-raadslid Thijs Coppus: “Tijdens de raadsvergadering van afgelopen dinsdag bleek dat onze vragen niet beantwoord konden worden, omdat het college nog geen standpunt heeft ingenomen. Sterker nog, het college moet nog beginnen met het verzamelen van informatie om een goede afweging te kunnen maken. Ik vind dit ongelofelijk, al in juni 2008 was duidelijk dat Essent op zoek mag gaan naar een buitenlandse overnamepartner. Sinds die tijd is de discussie over de mogelijke verkoop van de aandelen Essent losgebarsten. Dat het college nu pas na wil gaan denken over haar eigen aandelen kan er bij de SP niet in.”

Wethouder Litjens verwacht dat het college tijdens de raadsvergadering van 21 april met een standpunt komt. Dit is vlak voor de vergadering van Limburgse aandeelhouders en hierdoor zou de raad pas op het allerlaatst een advies mogen geven. Thijs Coppus: “De ogenschijnlijk passieve houding van het college heeft alles weg van een bewuste vertragingstactiek om de gemeenteraad voor voldongen feiten te plaatsen. Om dit te voorkomen moet er zo snel mogelijk een raadsdiscussie komen over de mogelijke verkoop van de aandelen. Op deze manier kan de gemeenteraad sturen en het college bij het uitwerken van haar standpunt duidelijke kaders meegegeven.”
Het voorstel van de raadsdiscussie zal worden besproken in het presidium (het overleg van fractievoorzitters). CDA en PvdA gaven gisteren al aan hier weinig voor te voelen. Volgens het CDA is een discussie niet meer nodig omdat “de SP haar standpunt toch al heeft bepaald” en de PvdA vond dat het “verschuilen achter principes wel erg gemakkelijk is”.

Thijs Coppus: “Ik vind het erg jammer dat CDA en PvdA een discussie over Essent en de rol van de overheid als aandeelhouder in dit bedrijf uit de weg lijken te gaan. Want de discussie over Essent gaat over meer dan een simpele verkoop. De passieve houding van CDA en PvdA hierin zegt veel over de manier waarop de gemeenteraad rustig afwacht op het standpunt van het college en hier haar eigen standpunt op afstemt.”