Zeven voorstellen voor een beter Horst aan de Maas

13 november 2008

Zeven voorstellen voor een beter Horst aan de Maas

Dinsdag 11 november werd de gemeentelijke begroting voor 2009 besproken. Een belangrijk moment, omdat tijdens de Algemene Beschouwingen besloten wordt over de toekomst van de gemeente. Tijdens deze begrotings-behandeling heeft de SP zeven voorstellen voor een beter Horst aan de Maas ingediend.

Fractievoorzitter Michael van Rengs: “De SP wil een station in Grubbenvorst, een onderzoek naar gratis openbaar vervoer voor ouderen in Noord-Limburg, een ontmoetingsplek voor jongeren (JOP) in Horst en meer steun voor kleine boeren. Hier heeft de SP voorstellen voor ingediend. Daarnaast wil de SP dat er snel werk wordt gemaakt van het opknappen van het Gasthoês, huisvesting voor ouderen in de hele gemeente en dat mensen met een handicap de beschikking krijgen over een snellere scootmobiel.”

Een groot deel van de plannen van de SP zijn overgenomen. Er komt een onderzoek naar gratis openbaar vervoer voor ouderen, in samenwerking met de provincie en de gemeenten uit de regio wordt de mogelijkheid van een station in Grubbenvorst onderzocht en er komt een JOP in Horst. Daarnaast wordt voor 2010 bekeken of de snelheid van de scootmobielen omhoog kan en wordt er werk gemaakt van ouderenhuisvesting in alle dorpen en niet alleen in Horst.

Michael van Rengs: “We merken dat veel voorstellen die de SP de afgelopen jaren heeft gedaan langzaam gemeengoed in de gemeenteraad zijn geworden. De SP heeft deze keer daarom ingestemd met de begroting, veel van onze ideeën zijn immers overgenomen. Dit betekent overigens niet dat de SP blij is met alle plannen van dit college. Integendeel zelfs. De SP blijft fundamenteel van mening verschillen met CDA en PvdA als het gaat om plannen zoals Klavertje 4, de intensieve landbouw en het fietspad tussen Broekhuizen en Horst.”

Lees hier de volledige tekst van de Algemene Beschouwingen over 2009 van de SP-fractie in de raadsvergadering van dinsdag 11-11-'08.

Lees hier een artikel in Dagblad de Limburger over het onderzoek naar gratis openbaar vervoer voor ouderen en hier over de mede door de SP gevraagde verhoging van de druk aan gedeputeerde Driessen (CDA) om diens belofte (10 miljoen euro voor de fusiegemeenten) na te komen.