NEE tegen Wvg voor Klavertje Vier

3 oktober 2008

NEE tegen Wvg voor Klavertje Vier

Op dinsdag 30 september sprak de gemeenteraad van Horst aan de Maas over de aankoop van gronden in Klavertje 4 (het gebied tussen Venlo en Horst) en het gebruik van de Wet Voorkeursrecht Gemeenten (Wvg). Gemeenten kunnen er voor kiezen om bij de aankoop van gronden bij het ontwikkelen van nieuwe woon- of werkgebieden deze wet toe te passen. Hierdoor zijn grondeigenaren verplicht om hun grond - bij een eventuele verkoop - eerst aan de gemeente aan te bieden. De SP-fractie in de gemeenteraad heeft afwijzend gereageerd op het voorstel van het college van B&W.

Wat is de Wvg?
De Wet voorkeursrecht gemeente (Wvg) houdt in dat de gemeente een claim kan leggen op een bepaald gebied waar ze een plan voor heeft. Dit betekent dat de mensen die grond zouden willen verkopen in dat gebied, deze eerst aan moeten bieden aan de gemeente. De grondeigenaren moeten niet verkopen. Dus gedwongen verkopen vinden niet plaats.

Waarom toepassing van de Wvg nuttig kan zijn?
Het plan klavertje 4 gaat over een gebied van 5100 ha vol met grootschalige projecten. Het open landschap in onze regio zal gaan verdwijnen door kassen en andere activiteiten. Voor het merendeel van dit gebied is de Wvg ingezet om grondspeculaties te vermijden en zodoende als gemeente de regie in handen te kunnen houden. In deze tijd waarin projectontwikkelaars en speculanten de prijs vaak kunstmatig opdrijven vindt de SP het belangrijk dat de gemeente een instrument gebruikt ter voorkoming hiervan. Als de prijzen namelijk onredelijk stijgen, is de burger degene die aan het kortste eind trekt, want deze zal het middels de gemeentelijke belastingen toch moeten betalen. Om die reden is de SP niet principieel tegen de toepassing van de Wvg.

Toch bezwaren
Echter de manier waarop het college de Wvg wil toepassen in het gebied van Klavertje 4 ontmoet bij de SP fundamentele bezwaren. Allereerst het plan zelf. De SP heeft de ontwikkeling van Klavertje 4 altijd afgekeurd wegens de grootschalige opzet en de gevolgen voor het open gebied tussen Venlo en Horst. Daarnaast valt het op dat een groot gebied onder de Wet Voorkeursrecht komt te vallen, waaronder ook gebieden waar helemaal geen plannen worden ontwikkeld. Hierdoor kan de Wvg vervelend uitpakken voor kleinere bedrijven, omdat uitbreiding bijna onmogelijk wordt. Deze bedrijven mogen niet de dupe worden van de grootschaligheid van Klavertje 4 en de generieke maatregelen van het college. SP-fractievoorzitter Michael van Rengs: "Een klavertje vier zou toch geluk brengen? Maar dat gebeurt in het voorstel van B&W niet. In ons betoog hebben we duidelijk gemaakt dat we ons zorgen maken over de midden- en kleinbedrijven en gezinsbedrijven in het plangebied. Als deze een claim op hun grond krijgen, is de mogelijkheid tot uitbreiding in het gebied nihil. Men moet de grond immers verkopen aan de gemeente. De SP vroeg of de wethouder een toezegging wilde doen om de mensen die hierdoor in problemen raken te ondersteunen en samen te zoeken naar een passende oplossing. Het antwoord van de wethouder: Dan kunnen ze hun bedrijf te koop aanbieden. Dat deed ons de wenkbrauwen fronsen. Dus als je jarenlang een bedrijfje hebt gerund en door een claim niet kunt uitbreiden mag je je zaak verkopen. Andere opties zijn er dus kennelijk niet. Dat vindt de SP de omgekeerde wereld, daar wij er voor de burgers zijn en deze bedrijven juist moeten helpen. Het zijn juist deze bedrijven die Horst aan de Maas op de kaart hebben gezet".

Onvolkomheden in het voorstel van B&W
Tijdens de vergadering maakte een inspreker de raad bewust van onvolkomenheden in de toepassing van deze wet. Hierover heeft de SP vragen gesteld aan de wethouder. De bestemming van de grond van de inspreker kwam overeen met de bestemming van het plan: natuurontwikkeling. De Wvg mag dan niet worden toegepast, staat in deze wet! De grond van de buurman van deze inspreker was Wvg-vrij en de grond van de inspreker had wel een claim. "Kan gebeuren", geeft Michael van Rengs als commentaar, "Maar het argument dat de plannen nog niet concreet genoeg waren is erg vreemd. Er zit ruimtelijk maar een kleine afstand tussen de gronden én de plannen zijn bij de een wel en bij de ander niet duidelijk. Wij vinden dat op z’n zachtst gezegd merkwaardig en hebben de wethouder gevraagd of er misschien wel meer van zulke problemen zouden zitten in het plan. Het antwoord was dat er in elk plan fouten zitten, dus het zou mogelijk kunnen". Volgens Van Rengs wil de SP niet meewerken aan een plan waarin de gemeente niet haar uiterste best heeft gedaan om vergissingen weg te halen. Daarbij is het vervolgtraject voor deze inspreker nog niet bekend. Men weet niet wat er gebeurt als deze gelijk zou hebben. Welke procedure moet worden gevolgd, is niet bekend. De SP vindt dat dit duidelijk moet zijn, voordat je een plan of wet aanneemt.

Tijdspad Wvg onduidelijk
Verder was het tijdpad van de Wvg erg onduidelijk en lang. Van Rengs: "Wij willen sneller duidelijkheid voor de mensen. Het plan moet verfijnd worden en er zou alleen een Wvg van toepassing mogen zijn op gronden waar de plannen echt duidelijk zijn. Als het plan dan verfijnd en aangepast zou worden, dan zou de SP mogelijk kunnen instemmen.

Slotconclusie
Michael van Rengs zegt slechts tot één conclusie te kunnen komen: "Als je naar deze argumenten kijkt en je hebt de grootschaligheid van de plannen in je achterhoofd met een mogelijke centrale verwerkingsinstallatie in Grubbenvorst nog gratis op de koop toe dan kun je hier absoluut niet mee akkoord gaan. Deze argumenten hebben ervoor gezorgd dat de SP - die in beginsel positief is ten opzichte van een Wvg - dit plan heeft moeten afwijzen. Eerst fouten eruit, duidelijkheid in de oplossingen voor bedrijven die in de knel raken en duidelijkheid over het vervolgtraject voordat je iets goedkeurt. Dat ondernemers hun bedrijf maar moeten verkopen is voor ons geen oplossing. Ook standaard verwijzen naar de bezwaren- en geschillencommissie is ons inziens niet de logische weg. Vandaar dat we NEE hebben gezegd tegen dit plan".

Meer informatie bij Michael Van Rengs: 077-4641285

Eerder heeft de gemeenteraad al gesproken over de plannen omtrent Klavertje Vier zelf. Het raadsvoorstel kunt u hier lezen.
In het artikel maakt Michael van Rengs een opmerking over een centrale verwerkingsinstallatie, waarover hier meer te lezen valt.
Wilt u meer informatie over het plan zelf, dan kunt u hier het artikel lezen dat Dagblad de Limburger schreef over het plan en hier kunt u het hele plan downloaden.