Het zelfstandig bedrijf: zekerheid van bestaan?

4 oktober 2008

Het zelfstandig bedrijf: zekerheid van bestaan?

Op maandag 20 oktober 2008 organiseert de SP-werkgroep Land- en Tuinbouw Noord Limburg samen met MKB Horst en Arvalis (adviesbureau voor ondernemend platteland) een bijeenkomst over de vraag of een (gezins)bedrijf voldoende bestaansrecht biedt. De avond is speciaal bedoeld voor mensen die een zelfstandig (gezins)bedrijf voeren (al of niet in agrarische sector). Aan de orde komen thema’s als sociale grondrechten, pensioenvoorziening, belastingmaatregelen en schuldhulpverlening. De avond is op maandagavond 20 oktober van 19.00-22.30 uur in het gemeentehuis in Horst en wordt gepresenteerd door Riky Schut, bestuurslid van de landelijke werkgroep Landbouw en Inkomen.

Veertien levensverhalen van boeren en tuinders
De avond begint met een inleiding door Hetty Doeze Jager-Heesbeen, auteur van het boek met “Veertien levensverhalen van boeren en tuinders”. In het vorig jaar verschenen boek concludeert de auteur dat onderzoek naar verbetering van overheidsmaatregelen en wetgeving bij bedrijfsbeëindiging en schuldsanering noodzakelijk lijkt. Evenals de sociale grondrechten van zelfstandige boerenbedrijven en de mogelijkheden van bijstandsverlening door gemeenten. Het boek zal een belangrijke rol spelen tijdens de discussieavond.

Deskundigen en Kamerleden
Na de inleiding van Hetty Doeze Jager-Heesbeen komen vier deskundigen aan het woord: Jo Aelmans ( landbouwkundig adviseur), Wim Engels ( juridisch adviseur bij Arvalis), Arie Stas ( PvdA-wethouder Sociale Zaken in Horst aan de Maas) en Huub van Mil ( maatschappelijk werker bij Synthese en reeds jaren actief als sociaal begeleider van zelfstandige ondernemers). Zij gaan in op de aanbevelingen en conclusies van het boek en vertellen over hun eigen werkervaringen.
Daarna gaan zij in debat met Tweede Kamerleden: Elly Blanksma (CDA) en Hugo Polderman (SP) en mensen van de ZOB (Zelforganisatie van Bedrijfsbeëindigers) en de aanwezigen in de zaal. En tot slot zal dhr. Driessen, voorzitter van de MKB Horst terug blikken op de avond en zijn visie geven.

De conclusies van deze avond zullen worden doorgegeven aan de vaste Kamercommissie van de Tweede Kamer en regionale en provinciale bestuurders en politici.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met de secretaris van de Werkgroep Land-en Tuinbouw Noord-Limburg: Riky Schut, Horsterdijk 83 5973 PM Lottum. tel: 077 4631806.

Lees hier de flyer, waarmee belangstellenden uitgenodigd worden, deel te nemen aan de bijeenkomst.